همه با هم - آخرين عناوين امام خمینی :: نسخه کامل http://baham91.ir/mazhabi/khomeini Sat, 24 Feb 2018 17:33:32 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://baham91.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری همه با هم http://baham91.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری همه با هم آزاد است. Sat, 24 Feb 2018 17:33:32 GMT امام خمینی 60 خاطرات خادم الشهداء http://baham91.ir/vdccomqi.2bqxp8laa2.html به گزارش سرویس وبگردی همه با هم به نقل از وبلاگ زاهدان بلاگ؛سال 72 توفیق حاصل شد و همراه کاروان عاشقان طریق ولایت جهت دیدار با مقام معظم رهبری عازم تهران شدیم. در این سفر بیاد ماندنی فرماندهان سطوح مختلف بسیج دعوت شده بودند و من به همراه دو نفر از فرماندهان پایگاه های مقاومت قسمت تحت امر حوزه چشم به راه دوخته تا لحظه دیدار فرا رسید ساعت حدود 4 بامداد به مرقد مطهر حضرت امام (ره) رسیدیم و همگی پس از ساعت ها در اتوبوس،پیاده شدند. من به فرمانده دلاور پایگاه شهید میرزایی مرحوم سردار حاج ارضی محمد کنگوزهی گفتم حاجی لباس بسیجیت را بپوش در جواب من گفت: من تا بحال لباس محلی برتن می کردم و پوشیدن لباس دیگربرایم سخت است. در جواب گفتم: حاجی این لباس بوی شهادت میدهد لبخند بر چهره اش نقش بست و رفت داخل اتوبوس تا لباسهایش را بپوشد بعد از دقایقی در حالیکه پله های اتوبوس را طی می کرد و دستش به کمرش بود گفت دیدی چه شد گفتم: نهگفت: ما که تسمه کمر نداریم حالا چکار کنم. با دیدن آن لحظه و گفته حاجی خنده ای بر لبم نشست و گفتم حاجی لُنگته( شال سرت) را به کمرت ببند. حاجی چاره ای نداشت هم گرفتار لباس شده بود و هم راه در رفتن از دست من را نداشت همان کاری را انجام داد که به او پیشنهاد کرده بودم. ماجرا که بخیر گذشت گفتم برویم چیزی برای خوردن پیدا کنیم و صبحانه بخوریم. حاجی گفت: من اشتها ندارم شما بروید.من به همراه فرمانده شهید میر بلوچ زهی رفتم بعد از یکساعت که برگشتم علی رغم اینکه تاکید کرده بودم حاجی جایی نرود دیدم نیست با توجه به جمعیت و مریضی حاجی نگران شدیم و به دنبالش گشتیم از هر نیروی بسیجی که از استان آمده بود سراغش را می گرفتم تا اینکه یکی از برادران گفت: من حاجی را در حال زیارت مرقد امام (ره) دیدم.دوان دوان به سمتش رفتم و گفتم: حاجی کجایی ما که نصف جان شدیم، لبخندی زد و گفت: مگر من بچه ام که شما نگران شده اید دیدم شما جوان هستید و اشتها دارید و از طرفی گفتم این همه راه آمده ایم و اول به زیارت امام (ره) نروم امام ناراحت می شود برای همین به شما گفتم: من اشتها ندارم که مدیون شما نباشم و بعد از رفتن شما خودم به زیارت امام (ره) رفتم. ]]> امام خمینی Thu, 11 Jun 2015 04:54:55 GMT http://baham91.ir/vdccomqi.2bqxp8laa2.html حفظ جمهوری اسلامی مهم تر از جان امام عصر عجل الله فرجه! http://baham91.ir/vdchzzni.23nvkdftt2.html وبلاگ "ولایت فقیه و حکومت اسلامی"،   شاید این تعبیر امام برای بسیاری سنگین و سؤال برانگیز باشد که چگونه حفظ نظام ما از حفظ جان جانان امام زمان ارواحنا فداه مهم تراست؟!! اما اگر به کلام امام، کامل گوش دهیم خود پاسخ این سؤال را داده اند. گویا امام نیز می دانست این کلام برای برخی قابل هضم نیست. امام در اول فروردین ماه سال 1362 در بخشی از سخنان خود در جمع مسئولان نظام به این مهم اشاره کرده و می فرمایند: «امروز ما مواجه با همه قدرت ها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزى مى ‏كنند؛ براى اینكه این انقلاب را بشكنند و این نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند. و این یك تكلیف الهى است براى همه كه اهمّ تكلیف هایى است كه خدا دارد؛ یعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ یك نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ براى اینكه امام عصر هم خودش را فدا مى‏ كند براى اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمه حق و براى دین خدا مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند. پیامبر اكرم آن همه مشقات را كشید و اهل بیت معظم او آنهمه زحمات را متكفّل شدند و جانبازى‏ ها را كردند؛ همه براى حفظ اسلام است. اسلام یك ودیعه الهى است پیش ملت ها كه این ودیعه الهى براى تربیت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ این بر همه كس واجب عینى است؛ یعنى، همه مكلف هستیم حفظ كنیم تا آن وقتى كه یك عده ‏اى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكلیف از دیگران برداشته مى‏ شود. امروز ایجاد اختلاف؛ هر اختلافى باشد، و كارهایى كه اختلاف‏ انگیز است؛ هر كارى باشد و با هر اسمى باشد، این مضر به اسلام است و مضر به انقلاب است.»[1] شاید عده ای ایراد کنند که این نظام، با نظام اسلامی که مد نظر معصومین علیهم السلام بوده فاصله دارد اشکالی که تازگی ندارد و بارها و بارها از طرف معاندین نظام و عده ای جاهل متأسفانه طرح می شود ما در این مختصر قصد نداریم بطور مفصل وارد پاسخ این شبهه و اشکال شویم. اما خوب است بدانیداین ایرادات نیز در همان اوایل انقلاب مطرح بود و امام نیز در وصیت نامه سیاسی-الهی خود ضمن تاکید بر حفظ نظام، در پاسخ به این افراد می فرمایند: «اینجانب نصیحت متواضعانه برادرانه مى‏ كنم كه آقایان محترم تحت تأثیر اینگونه شایعه سازی ها قرار نگیرند و براى خدا و حفظ اسلام این جمهورى را تقویت نمایند. و باید بدانند كه اگر این جمهورى اسلامى شكست بخورد، به جاى آن یك رژیم اسلامى دلخواهِ بقیة اللَّه -روحى فداه- یا مطیع امر شما آقایان تحقق نخواهد پیدا كرد، بلكه یك رژیم دلخواه یكى از دو قطب قدرت به حكومت مى ‏رسد و محرومان جهان، كه به اسلام و حكومت اسلامى رو آورده و دل باخته ‏اند، مأیوس مى ‏شوند و اسلام براى همیشه منزوى خواهد شد؛ و شماها روزى از كردار خود پشیمان مى ‏شوید كه كار گذشته و دیگر پشیمانى سودى ندارد. و شما آقایان اگر توقع دارید كه در یك شب همه امور بر طبق اسلام و احكام خداوند تعالى متحول شود یك اشتباه است، و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه ‏اى روى نداده است و نخواهد داد. و آن روزى كه ان شاء اللَّه تعالى مصلح كل ظهور نماید، گمان نكنید كه یك معجزه شود و یك روزه عالم اصلاح شود؛ بلكه با كوشش ها و فداكاری ها ستمكاران سركوب و منزوى مى‏ شوند.»[2]   پی نوشت: [1] . صحیفه امام؛ ج‏15؛ ص: 365 [2] . صحیفه امام؛ ج‏21؛ ص: 44 ]]> امام خمینی Mon, 06 Apr 2015 05:33:57 GMT http://baham91.ir/vdchzzni.23nvkdftt2.html آن مرد آمد ! ( مرور درسهای فراموش شده ی کلاس اول انقلاب ) http://baham91.ir/vdci3yaz.t1a3p2bcct.html وبلاگ قطعه اصحاب شهدا نوشت: امام آمد !امام در باران آمد !در باران گل و اشکخند!! آمد !خیابان گل پوشیده بود و چشمها اشک شوق میبارید !امام آمد !امام با یاران آمد !یارانی که ماندند و نماندند !صل علی محمد یار امام خوش آمد !عده ای امروز یار امام را میبینند و امام را نه !اسم امام را میبینند و راه او را هرگز !" ما با امام بودیم " حجت نیست !خیلی ها با امام بودند و نبودند ! بودند عده ای که بودند ولی نماندند !از فضل امام تو را چه حاصل گرچه خود او بوده فاضلعضو " خط امام " هم بودن حجت نیست !من هم عضو یه باشگاه ورزشی هستم ! هر چند ماه یه بار میرم یه وزنه ای میزنم ! پس من هم ورزشکارهستم و حسین رضازاده هم ورزشکار ؟؟ اصلا میگویم مشکل چشمهای تنگ همین است ، عظمت در چشم تنگ جا نمیشود !چشم تنگ میوه را میبیند و درخت را نه ! پرنده را میبیند و آسمان را نه !آن روز که آمد ، همه بودند ! صد درصد * هم با امام آمده بود ! برای دیده شدن خیلی کلنجار رفت ! استاد شهید هم بود ! جایش خالی ! و یکی به من بگه پسر این مرد را چه میشود ؟از فضل پدر تو را چه حاصل گیرم پدر تو بود فاضلامام آمد !امام در بهاران آمد !در بهار آزادی جای شهدا خالی !بهار بود و هست ! به همان دلیل که هنوز انقلاب است !بهار انقلاب است و انقلاب بهار ! بهار انقلاب گرم زمین است بر سلطنت سرد زمستان !بهار امام است ! بهار قرآن و اسلام است ! که گل بغض فروخورده ی از پس قرنهای مارا در خود شکفت !خنده شکفت ! اشک شکفت ! استعداد ها شکوفا شد و به بار نشست !در باغ بهاری گزنه و خار هم پیدا میشود ! دست خارکن داری ؟امام آمد !ملایکه هم آمدند !دیو چو بیرون رود فرشته درآید !دیو کوچک رفت اما دیوهای بزرگ بود که در دل بعضی ها طلسم میخواند !فرعون غرق شد ! ]]> امام خمینی Wed, 04 Feb 2015 08:08:06 GMT http://baham91.ir/vdci3yaz.t1a3p2bcct.html بیا تا الفبای عاشقانه حیات را از بسیجی بیاموزیم http://baham91.ir/vdcco1qs.2bqos8laa2.html وبلاگ جوانان صدیق زهی نوشت : بیا تا الفبای عاشقانه حیات را از بسیجی بیاموزیم ، بسیجی هنوز گرفتار همان محبت هایی است که بود . اگر هنوز بدن خویش را در کوچه های اجتماع پس و پیش میکند ، تنها از باب وفای به تقدیر است و احترام به خون شهداء . بیا تا با بسیجیان همگام شویم که در برون بسیجی شناسنامه عشق باطل است ، با آن بسیجیانی که بی ریا زخم ترکشها را از چشم خلق پوشاندند تا از چشم خدا نیفتند . بیا تا با هم از خدماتش تقدیر کنیم ، او که امام راحلمان در وصفش می گوید : از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند بدون تفکر بسیجی این انقلاب هیچ است ، گفتن از تفکر بسیجی گفتن از ماهیت این انقلاب عظیم است . این تفکر مخصوص به هفته بسیج نیست ، موسم ندارد . همه کس ، همه جا باید به آن فکر کنند ، باید به حاکمیت تفکر بسیجی در این کشور اندیشید و برای آن برنامه ریخت . مسئولین بدون اخلاق بسیجی و آرمانهای بسیجی نخواهند توانست در این کشور حکومت تمام عیار اسلامی برقرار کنند ، زیرا بدون مردان صالح ، اصلاح اجتماعی محال است . تفکر بسیجی باید بیش از پیش در درون دارالحکومه حاکمیت یابد تا بتوان جامعه را نیز به این سو پیش آورد . بسیجی برای آب و نان نجنگید ، برای مشتی خاک و سرود ملی و یا کینه های تاریخی نجنگید . بسیجی جنگیده است تا در این کشور تقوی و جهاد ملاک اصلی باشد و دیگر سرمایه و رابطه حرف آخر را نزند . پس بسیج عطری است آسمانی که از جوانه‏ های تراوش می‏شود و پایگاهی است برای مُشت‏های گره شده.بسیج حنجره‏ای است سوزان بر ای سرودن حماسه‏ های سترگ و خورشیدی است تابناک برای شب‏های سرد و تاریک و وحشت‏زا.بسیج سپاهی است مسلّح به ایمان و مجهّز به عشق و ریسمانی است برای بالا رفتن از شانه‏های خیس آسمان. پس برای اصلاح یک جامعه تفکر بسیجی لازم است ]]> امام خمینی Sun, 30 Nov 2014 06:51:18 GMT http://baham91.ir/vdcco1qs.2bqos8laa2.html شاخصه ‏های اسلام آمريکايی از ديدگاه امام خمينی http://baham91.ir/vdcj8oev.uqeovzsffu.html وبلاگ "شخصی ناصر رومیانی"نوشت: وهابيت، مرکز انتشار اسلام آمريکايي مگر مسلمانان نمي بينند که امروز مراکز وهابيت در جهان به کانون‏هاي فتنه و جاسوسي تبديل شدند که از يک طرف اسلام اشرافيت، اسلام ابوسفيان، اسلام ملاّهاي کثيف درباري، اسلام مقدس نماهاي بي شعور حوزه‏هاي علمي و دانشگاهي، اسلام نکبت و ذلت، اسلام پول و زور، اسلام فريب و سازش و اسارت، اسلام حاکميت سرمايه و سرمايه داران بر مظلومين و پابرهنه ‏ها و در يک کلمه، اسلام آمريکايي را ترويج مي‏ کنند و از طرف ديگر سر بر آستان سرور خويش، آمريکاي جهان‏ خوار مي‏ گذارند. اسلام تشريفاتي                        آنهايي كه در خانه ‏هاي مجلل, راحت و بي‏ درد آرميده‏ اند و فارغ از همه رنج‏ ها و مصيبت‏ هاي جان فرساي ستون محكم انقلاب و پابرهنه ‏هاي محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتي از دور هم دستي بر آتش نگرفته ‏اند، نبايد به مسئوليت ‏هاي كليدي تكيه كنند كه اگر به آن جا راه پيدا كنند، چه بسا انقلاب را يك شبه بفروشند و حاصل همه زحمات ملت را بر باد دهند. اسلام بي‏ تفاوت در مقابل ظلم اسلامي وجود دارد که با اسلام ناب در تعارض است و با توجه به آن که آمريکا مهم‏ترين منشأ فساد در عصر حاضر است، چنين اسلامي مخالف با منافع آنها نيست. از اين رو، با توسّل به چنين اسلامي، نمي توان حق مظلومي را از اين ظالمان گرفت و از آن جا که کساني به سراغ چنين اسلامي مي‏ روند که منفعت شخصي و رفاه فردي را بر مصلحت دين و ملت ترجيح مي ‏دهند، با وجود اين، در صورت نشستن بر سرير حکومت جامعه اسلامي، با احساس کوچک‏ترين خطر، حاصل همه زحمات ملت را يک شبه بر باد مي‏دهند؛ چرا که آنها هرگز عمق راه طي شده را نديده اند. اسلام بي ‏تفاوت در مقابل دست‏اندازي به حقوق مظلومان ساير ممالك اسلامي هم مكلفند به اين كه آنهايي كه بر خلاف دستورات نبي اسلام ايجاد تشتت مي‏ كنند، آنها را بگيرند و بيرون كنند و از بين ببرند. چرا نشسته‏ايم ما؟ چرا مسلمين نشسته ‏اند ؟ چرا نهضت نمي‏ كنند؟ چرا قيام نمي كنند مسلمين بر ضد مستكبرين؟ چرا مستضعفين جهان قيام نمي كنند بر ضد مستكبرين ؟ سياه‏ هاي آمريكا ما را تأييد كردند؛ لكن دولت‏هاي اسلامي اكثراً تأييد نكردند. ملت‏ ها در هر جا بودند، ما را تأييد كردند، مسلمين ملت هاشان در هر جا بود، ما را تأييد كردند و اين دولت غاصب بعث را، بعث عراق را محكوم كردند؛ لكن دولت‏ها اين كار را نكردند. چه طور شده است دولت هارا ؟ چرا بايد تا آخر اينها تحت فشار ظلم ابر قدرت ‏ها تسليم بشوند ؟ چرا بايد افغانستان را آن طور كنند و مسلمين نشسته باشند ؟ چرا بايد ايران را اين طور كنند و مسلمين ساكت باشند ؟ نشسته اند كه يكي يكي اينها را از بين ببرند؛ نوبت بعدي بشود؟ اسلام سرمايه‏ داري  فرياد برائت ما، فرياد دفاع از مكتب و نواميس و فرياد دفاع از منابع و ثروت‌ها و سرمايه‌ها، فرياد دردمندانه ملت‌هايي است كه خنجر كفر و نفاق، قلب آنان را دريده است. فرياد برائت ما، فرياد فقر و تهي‌دستي گرسنگان و محرومان و پابرهنه‌هايي است كه حاصل عرق جبين و زحمات شبانه‌روزي آنان را زراندوزان و دزدان بين‌المللي به يغما برده‌اند و حريصانه از خون دل ملت‌هاي فقير و كشاورزان و كارگران... را از رسيدن كم‏ترين حقوق حَقّه خود، محروم نمودند. پي‏ نوشت‏ ها: 1. صحيفه نور، ج20، ص334 2. همان، ج2، ص421 3. همان، جلد ۲۰، ص ۲۳۰ 4. همان، ص 333-334 5. همان، جلد 13، ص 166- 167 6. همان، ج 20، ص 318      گردآورنده:ناصر رومیانی    انتهای پیام/ ]]> امام خمینی Tue, 23 Sep 2014 06:35:43 GMT http://baham91.ir/vdcj8oev.uqeovzsffu.html بیانیه" مظلومیت خاموش " http://baham91.ir/vdciwpaz.t1avr2bcct.html در آستانه روز جهانی قدس سایت جامع  فعالان سایبری استان سیستان وبلوچستان "همه با هم " با صدور بیانیه‌ای از ملت ایران دعوت کرد تا در راهپیمایی روز جهانی قدس، همگام با مسلمانان سراسر جهان حضوری گسترده داشته باشند.ثم رددنا لكم الكرة عليهم و امددناكم باموال و بنين و جعلناكم اكثر نفيراً(اسراء17-6)به گزارش "همه با هم " متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:بار دیگر جمعه‌ی آخر ماه مبارک رمضان فرا رسید. روزی که به فرموده خمینی کبیر روز خروش ملت های مستضعف و ستم کشیده در برابر مستکبران وزورگویان عالم خواهد بود.حضرت آیت اللّه خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تاکید بر ضرورت مبارزه با اسرائیل می فرمایند: «هریک وجب از خاک فلسطین، یک وجب از خانه مسلمین است. هر حاکمیتی غیر از حاکمیت فلسطین و حاکمیت مسلمین بر کشور فلسطین، حاکمیت غاصب است. حرف، همانی است که امام راحل عظیم الشأن فرمود: اسرائیل بایستی محو بشود...  بحث، بحث یهودی ستیزی نیست. مسئله، مسئله غصب خانه مسلمین است»امروز شرارت های گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق برای جلب توجه ملت‌های مسلمان و دور کردن فضای رسانه ای از آزادی و رهایی قدس است که قطعاً حرکت آنها یک حرکت خائنانه است و ملت‌های اسلامی باید متوجه این پدیده شوم باشندملت ما امسال در حالی روز جهانی قدس را گرامی می‌دارد که اقشار مختلف مردم در غزه از زمین، هوا و دریا مورد هجوم صهیونیست‌ها هستند و ملت فلسطین همچون استوار در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها ایستاده‌اند.جنایت روزهای اخیر در غزه مستلزم واکنش قاطع جهان اسلام به این ظلم، جنایت آشکار و تروریسم وحشی صهیونیست‌ها بود که به نظر می‌رسد به چند دلیل صورت نگرفت:1- گرفتاری جهان اسلام به تفرقه ، اختلاف و درگیری داخلی؛2- ترس یا رضایت سران برخی کشورهای اسلامی به وضع موجود و یا نگرانی از غضب‌ حامیان آمریکایی و اروپایی صهیونیست های جنایتکار؛3- وجود آتش فتنه در عقبه مقاومت اسلامی با ظهور پدیده سلفیت تکفیری و سرگرم سازی بخشی از پتانسیل مقاومت به رفع این فتنه پیچیده.بی تردید تمامی عوامل و دلایل فوق ریشه در دکترین رفتار آمریکا و حامیان اروپایی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا دارد و آن تأمین امنیت رژیم صهیونیستی به هر قیمت و شیوه ممکن است. در واقع هم فتنه سلفی های تکفیری با مدیریت سرویس‌های جاسوسی غربی به نفع رژیم صهیونیستی است و هم ترس یا رضایت سران کشورهای اسلامی در سایه حمایت آشکار قدرت های غربی از رژیم صهیونیستی و تحمیل سلطه و فشار بر کشورهای منطقه برای تنظیم سیاست ها و رفتار خود در جهت تأمین منافع صهیونیست ها. در پایان از ملت شریف و مبارز و همیشه در صحنه ایران اسلامی  علی الخصوص از  وبلاگ نویسان سیستانی وبلوچستانی می‌خواهیم تا در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان (روز جهانی قدس) مانند همیشه به ندای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مد ظله العالی لبیک گفته و با حضور فعال و باشکوه در تظاهرات اعتراض ‌آمیز این جنایات هولناک را محکوم نموده و برای پیروزی رزمندگان مقاومت اسلامی طلب نصرت نمایند. «و ما النصر إلا من عندالله»سایت جامع وبلاگ نویسان استان سیستان وبلوچستان    ]]> امام خمینی Thu, 24 Jul 2014 07:27:25 GMT http://baham91.ir/vdciwpaz.t1avr2bcct.html اهميت روز جهاني قدس http://baham91.ir/vdcc1iqs.2bq4o8laa2.html به گزارش همه با هم ، فرازهاي ديگري از سخنان امام(ره) در مورد اهميت روز جهاني قدس«روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامي است. روزي است که بايد جمهوري اسلامي در سراسر کشورها بيرق آن برافراشته شود. روزي است که بايد به ابرقدرتها فهماند که ديگر آنها نمي‌توانند در ممالک اسلامي پيشروي کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم مي‌دانم، روزي است که بايد ما تمام قواي خودمان را مجهز کنيم؛ و مسلمين از آن انزوايي که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند.» ]]> امام خمینی Mon, 21 Jul 2014 08:08:29 GMT http://baham91.ir/vdcc1iqs.2bq4o8laa2.html هندسه سیاسی در اندیشه امام خمینی http://baham91.ir/vdcgzx9q.ak9734prra.html زاهدان بلاگ نوشت : «از اندیشه‏های سیاسی و اجتماعی امام خمینی چه نظریه و راهبردهائی قابل استنباط است و با چه چارچوب نظری و راهبردی می‏توان به تحلیل اندیشه‏های سیاسی امام پرداخت؟اشاره :مقاله توضیح می‏دهد که اندیشه سیاسی که توسط امام خمینی، مهندسی و اجراء شد بدقت در ذهن ایشان، چیده و تنظیم شده بود و از کلیه ارکان نظری و راهبردی برای یک انقلاب و تشکیل حکومت جدید و نظام دینی، برخوردار بود. سپس جهت اثبات تحقق همه اجزاء یک هندسه دقیق سیاسی، به اظهارات و مکتوبات و نیز اقدامهای امام راحل«رض»، استناد شده است.توفیق عظیم امام خمینی در رهبری یک انقلاب بزرگ از سال 1341 تا پیروزی آن و براندازی یک نظام قدرت‏مند و سپس ریاست و هدایت یک نظام اجتماعی و سیاسی نوین طی ده سال می‏تواند سؤال اساسی زیر را برای اندیشمندان سیاسی مطرح نماید:هندسه سياسي در انديشه امام خميني«از اندیشه‏های سیاسی و اجتماعی امام خمینی چه نظریه و راهبردهائی قابل استنباط است و با چه چارچوب نظری و راهبردی می‏توان به تحلیل اندیشه‏های سیاسی امام پرداخت؟»امام خمینی، مرد علم و نظر بود. او در فقه و اصول و کلام و فلسفه و عرفان به مقام استادی رسید و در تاریخ و ادبیات نیز در حد بالائی بود.(1) در عین حال او مرد عمل و اقدام بود زیرا در مقام اجتهاد و مرجعیت با صدور فتوا، تکالیف عملی مؤمنین را مشخص می‏کرد و به‏همین لحاظ با واقعیات زندگی مردم و مشکلات جامعه آشنا بود. از سال 1341 نیز در عین فقاهت و مرجعیت، آشکار و مستقیم وارد عرصه اقدام و مبارزه سیاسی گردیده و بزرگترین و مهمترین رهبر مخالفان شاه شد. در تبعید پانزده ساله نیز به تعلیمات و تبلیغات انقلابی دست زد و کادرسازی و سازماندهی نمود. با چنین دستمایه و سابقه‏ای از سال 1356 بعنوان‏رهبربلامنازع انقلاب‏اسلامی با بسیج مردمی، نظام شاهنشاهی را براندازی کرد و از سال 1357 تا هنگام رحلت، رئیس نظام جمهوری اسلامی بود. در طول تاریخ ایران و جهان و در طی قرون اخیر شاید بی نظیر و یا لااقل کم‏نظیر است که مردی در اوج زهد و عرفان و علم، دست به یک انقلاب خونین مکتبی و مردمی زده باشد و یک قدرت بزرگ منطقه‏ای و مورد حمایت همه ابرقدرت‏ها را ساقط نموده و سپس دهسال نیز در عین مرجعیت، نقش رهبری سیاسی و ریاست دولت را نیز ایفا کرده باشد.چنین جریان تاریخی، انقلابی و سیاسی عظیمی به رهبری امام خمینی دارای چه پشتوانه نظری و راهبردی بوده و این اندیشه دارای چه سازمان و انسجامی بود که این چنین در تحقق اهداف خود قرین تحول و توفیق شد و چنانکه امام در براندازی نظام شاهنشاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی از این اندیشه منسجم استفاده کرد، اینک در حفظ و گسترش و اصلاح و تکمیل جامعه و دولت برخاسته از انقلاب او چگونه می‏توان از آن استفاده کرد؟مفروضات و ارکان یک چارچوب نظری و راهبردینظریه و راهبردی را که می‏خواهیم از آرا و اندیشه سیاسی امام استنباط و استخراج کرده و یا بمدد آن به اندیشه‏های امام وارد شویم، هندسه سیاسی امام خمینی و جامعه مطلوب یا مدینه فاضله او می‏نامیم.این هندسه و چارچوب شامل 5 رکن و عنصر است:(2)1ـ وضع موجود جامعه چیست؟انسان در چارچوب روابط اجتماعی و زندگی جمعی اهداف و نیازهای خود را تعقیب و اشباع می‏نماید و جامعه واقعی و مفروض دارای سه رکن اساسی است:1 ـ اقتصاد و معیشت2 ـ فرهنگ و معنویت3 ـ سیاست و حکومتجامعه، محیط زندگی انسان است و آدمی سعادت و شقاوت خود را در درون آن به‏خوبی حسّ می‏کند و هرکس در حدّ خود، از ساختار و کارکردش، استنباطی داشته و نسبت به آن دارای احساسات و موضع‏گیری‏های منفی و مثبتی است.(3)ارکان هندسه سیاسی و چارچوب نظری راهبردی اندیشه سیاسی امام خمینیجهان بینی و اصول اعتقادات چیست؟وضع مطلوب جامعه چه باید باشد؟راهبر چه باید کرد؟وضع موجودجامعه چیست؟وضع مسبوق و تاریخ جامعه چه بوده؟2 ـ وضع مطلوب جامعه کدام است؟آدمی موجودی است با دو بعد مادی و معنوی و دارای عقل و اراده و با توان انتخابگری و هدفگذاری. بنابر این او همواره در افق دید و ذهن خود تصویری از یک وضع مطلوب و آرمانی جامعه را دارد.(4)3 ـ چه باید کرد؟ (راهبرد و خط مشی)وجود تصویری از یک جامعه مطلوب در ذهن افراد و ذهنیت اجتماع دارای این کاربرد است که شهروندان دانسته یا ندانسته، کم و یا زیاد وضع موجود جامعه را با آن می‏سنجند. نتیجه این مقایسه از لحاظ کلی به صورت‏های زیر استالف ـ وضع موجود در راستای وضع مطلوب است.ب ـ وضع موجود با وضع مطلوب تطابق ندارد اما این اختلاف کم، سطحی و صوری است.ج ـ وضع موجود با وضع مطلوب تطابق ندارد ولی عدم تطابق زیاد، اساسی و عمیق است.(5)عقل نظری و نخبگان و افکار عمومی و عقل جمعی، اگر تحقیقا به هریک از قضایای فوق برسند به تناسب خط مشی‏ها و راهبردهای زیر را توصیه و تجویز می‏کند:الف ـ وضع موجود و روش‏ها و راهبردهای قبلی باید حفظ شود.ب ـ در وضع موجود باید رفرم و اصلاح صورت بگیرد.ج ـ وضع موجود باید بصورت انقلابی و بنیادی برهم زده شود تا مدینه فاضله ایجاد شود.4 ـ وضع تاریخی جامعه چه بوده است؟مورخین و فلاسفه و عالمان تاریخ همواره تلاش داشته‏اند به این پرسش، پاسخ گویند.(6) این سؤال در شرایطی که نخبگان و شهروندان به این نتیجه می‏رسند که وضع موجود بسیار بد و ناصواب است، بیشتر موضوعیت و اولویت می‏یابد و همه مایلند سرمنشاء و ریشه‏های کژی‏ها و انحرافات را بشناسند و بدانند وضع موجود چرا به بن بست کشانده شده است.5 ـ جهان بینی و اصول اعتقادات آن چیست؟مکتب‏های بزرگ سیاسی ـ اجتماعی اعم از الهی و انسانی، هرکدام برای انسان و جامعه مطلوب شاخص‏هائی متفاوت ارائه کرده‏اند در این رابطه می‏توان مکاتب بزرگ معاصر یعنی مارکسیسم، لیبرالیسم و اسلام را با هم مقایسه کرد.(7) دوران مارکسیزم سپری شده و قرن 21، عصر تقابل و تعامل سرنوشت ساز اسلام ولیبرالیسم خواهد بود.(8)سؤال این بود که چرا شاخص‏های جامعه مطلوب و راهبردهای مکاتب با یکدیگر تفاوت‏های اساسی دارند؟ مثلاً در جامعه مطلوب اسلامی، چرا حکم و حاکم بنوعی باید از طرف خداوند باشند(9) یا اقتصاد اسلامی بنیاد مبتنی بر کار و انفاق و ایثار و یا(10) فرهنگ باید مبتنی بر توحید و باور به یگانگی خداوند و ضرورت بندگی انسان در مقابل او باشد؟(11) در حالی‏که در لیبرالیسم، حکم و حاکم اصالتا به نوعی منبعث از آدمیان و اساس اقتصادش، مبتنی بر سود و منفعت‏طلبی بوده و اساس فرهنگی باور به انسان محوری و دنیا گرائی است؟(12) با توجه به تفاوت در شاخص و ماهیت مدینه فاضله مکاتب، طبعا خط مشی‏ها و راهبردشان نیز با هم متفاوت است. این دستورالعملها و راهبردها دقیقا با ویژگی‏های جامعه مطلوب اسلامی و جهان‏بینی و اصول اعتقادات اسلام تناسب داشته و منبعث از آنهاست (اصل تناسب وسیله و هدف)(13). پس چون جهان بینی و اصول اعتقادات مکاتب تفاوت اساسی دارند بنابراین اصول مدینه فاضله آنها هم با هم تفاوت اساسی دارد. ]]> امام خمینی Thu, 17 Jul 2014 08:01:06 GMT http://baham91.ir/vdcgzx9q.ak9734prra.html