رسانه ملی به کجا می رود؟

14 تير 1392 ساعت 7:33


وبلاگ "طرح با تو حرف می‌زند" نوشت: رسانه ملی امروز با دارابودن شبکه های مختلف فرهنگی،علمی،آموزشی،ورزشی ومعارف و… مخاطبان زیادی را جذب نموده است. برنامه های مختلفی که تهیه کنندگان وتولیدکنندگان درصداوسیما تولید وازطریق صفحه جادویی مردم راسرگرم می کنندکه انصافاًدرطول چندسال اخیربابرنامه ریزی ونظارت کارشناسان ،محتوای خیلی ازبرنامه های تولیدی روبه گسترش است که جای تقدیروتشکردارد. اما انتقادهای زیادی به این رسانه ملی وارد است :
۱- رسانه ملی چه هدفی رادرجهت پیشبرد آرمان انقلاب اسلامی وارزشهای والای آن وکانون خانواده ها درپیش گرفته است.
۲- نشان دادن چند فیلم وسریال ایرانی که پایان خیلی ازآنها یاعزاست ویاعروسی وسریالهاوفیلمهای خارجی که بعدازسانسوروحذف سکانسهای اضافی به نمایش درمی آید.
امروزه ساخت سریال وفیلم سینمایی گرچه هزینه های زیادی دارد،اما عده ای صرفاًبدنبال پرنمودن جیب خودهستندوآثاری راتولیدوبه نمایش می گذارندکه فرهنگ خانواده وفرهنگ اجتماع راخدشه دارکرده است وجوانان ونوجوانان ماازحرکات ورفتارومدل فلا ن بازیگرزن ومردتقلیدمی کنندوبه نوعی عادتهای غلط رادرجامعه گسترش می دهند.
عادتهایی همچون مدگرایی،زندگی تجملاتی وخیالی،استفاده ازانواع اتومبیلهای گران قیمت،تفریح کردن دختروپسر ،عادی جلوه دادن رابطه بین زنان ومردان کاملاًنمایان است.
ازطرفی علاوه براینکه آرایش کردن زنان درفیلم وسریال کاملاًمشهوداست،این کاربه مردان وجوانان  ونوجوانان نیزسرایت کرده است که ناخودآگاه فرهنگ غرب راگسترش می دهند.
 
به سراغ تبلیغات وپیامهای بازرگانی  مختلف هم که برویم واقعاًانسان رامستاصل  می کند.تبلیغاتی که بعضاًآنقدرکش داروطولانی هستندکه بیننده مجبوراست یا کانال راعوض کند یا اینکه تلویزیون رادرحالت سکوت قراردهد تا تبلیغات تمام شود.
درگذشته برای تبلیغ موادبهداشتی شوینده وانواع عطر و ادکلن اززن استفاده کمتری می شد،اما درحال حاضراین امرکاملاًعادی شده است.
پیامهای  تبلیغا تی که بعضاً دروغ ،تهمت وفریب به همراه دارد.اخیراً رسانه ملی تبلیغ یک محصول به نام «کرم  حلزون» رابه نمایش می گذاردکه درابتدای تبلیغ زن جوانی رانشان می دهد که درآینه ازدیدن پوست خودخجالت می کشدویااعضاء خانواده درنبودِفرد به سراغ کرم حلزون می روندوپنهانی کرم رااستفاده می نمایند.دراینجا هربیننده عاقلی که این تصویرراببیند با خودمی گوید: رسانه ملی به کجامی رود؟گرچه بخش عمده ای ازمشتریان چنین  محصولاتی زنان هستند.ولی به چه هدفی وباچه قیمتی؟آیاارزش زن همین اندازه است؟
 
ما انقلاب کردیم که ارزش زن بالابرود،عزت وعظمت وحیاوعفت زن حفظ گردد نه اینکه مثل غرب اززن به عنوان کالااستفاده کنیم.
اسلام درکنارآرایش درون برای آرایش ظاهرنیزاهمیت بسیاری قائل است اما تبلیغ هنگامی بامصلحتهای اجتماعی نمی خواندکه مخل ارزشها وآموزه های دینی جامعه باشد،آن هم ارزشهایی که برای جاانداختن درمیان آحادجامعه زمان وتلاش زیادی صرف شده است.اما اینجازن جوان که به شکلی تاسف انگیزابرازتاسف می کندوجملاتی همچون ازپوست صورتم خجالت می کشم وازمانی که کرم حلزون استفاده می کنم اعتماد به نفسم بیشترشده رابه کارمی برد،این طرزتفکرراراواردخانه ها می کندکه اعتمادبه نفس درروابط اجتماعی متکی به پوست وزیبایی ظاهری است تاشخصیت وارزشهای انسانی فرد.
آیا به راستی درسبک مطلوب زندگی که درقالب هزاران جلدکتاب وصدهاساعت برنامه سازی تلوزیونی به جامعه معرفی می شودچین وچروک روی صورت یک زن مخل ارزشهای اجتماعی است؟
آیا استفاده ابزاری اززن برای انتقال پیام به مخاطب است؟آیاازهربستری می توان استفاده کرد،آن هم به سبک زندگی غربی که زن مسلمان رازیرسوال ببرد؟
بایدحواسمان جمع باشد، درجنگ نرم مواظب باشیم ، که دشمنان درخانه ما وشما رخنه کرده اندومطمئن باشیداین جنگ فرهنگ وعقیده گریبانگیربرنامه سازان وتولیدکنندگان صداوسیما نیزشده است واگرامروزجلوی این حرکتهاگرفته نشودفردادیراست.
اگرچه صداوسیما درپروژه های بزرگ سریال وفیلم تلوزیونی دربین افرادجامعه نمره بالایی دارد و این نمره بالاباعث نشودکه نظارت کنندگان براین رسانه ملی کم توجه ویا بی توجه شوند.   انتهای پیام/


کد مطلب: 3594

آدرس مطلب: https://www.baham91.ir/vdcc.oq1a2bqp0la82.html

همه با هم
  https://www.baham91.ir