تلخي، چاشني فيلم هاي اکران رمضان!

20 تير 1392 ساعت 7:27


وبلاگ "نگاتیوهای سپید"منتشر کرد: بررسي اکران ماه رمضان سينماهاي کشور يک پرسش بي پاسخ هر ساله با فرارسيدن ماه مبارک رمضان، موضوع اکران فيلم هاي خاص اين ايام، بحث محافل سينمايي مي شود. زيرا تجربه ثابت کرده است که سينماي ما به عنوان يکي از فراگيرترين رسانه هاي سرگرمي ساز، هنوز نتوانسته است براي پر کردن اوقات فراغت و ايام مناسبتي، به برنامه ريزي مناسبي براي ماه مبارک رمضان دست يابد. چون بيشتر تهيه کنندگان تمايلي به اکران فيلم هاي خود در اين ماه ندارند و ترجيح مي دهند آثارشان را، براي نمايش پس از عيد فطر آماده کنند. اگرچه با توجه به اوضاع و احوال نامناسب، نابه سامان و پريشان سينما، بايد به سازندگان و کارگردانان آثار سينمايي براي امتناع از اکران فيلم هايشان در اين ايام حق داد اما نمي توان از کنار اين پرسش نيز به راحتي گذشت که چرا با وجود گذشت سال هاي متمادي، سينماي ما هنوز نتوانسته است به گونه اي جدي ماه رمضان را به عنوان يک امکان، فرصت و موقعيت مناسب براي اکران فيلم ها در نظر بگيرد. امسال هم پس از اما و اگرها و گمانه زني هاي فراوان، اکران پنج فيلم «هيس، دخترها فرياد نمي زنند» پوران درخشنده، «دهليز» بهروز شعيبي، «فرزند چهارم» وحيد موسائيان، «هيچ کجا، هيچ کس» ابراهيم شيباني و «جابه جا» ساخته حسن توکل نيا، در ماه مبارک رمضان قطعي شد. آثاري که به نظر مي رسد براي چينش آنها از سوي مسئولان، سياستگذاران و انجمن صنفي نمايش، يک برنامه ريزي فکر شده و کارشناسي شده انجام نشده است. زيرا مضامين بيشتر اين فيلم هاي اجتماعي تلخ است و نمي تواند گزينه هاي مناسبي براي اقشار مختلف و سينماروهاي حرفه اي باشد و ماه رمضان را به عنوان يک فرصت سنجيده، براي اکران و جذب مخاطب معرفي کند. در حالي که در اين ايام بايد فيلم هاي مفرح و سرگرم کننده به نمايش درآيد تا مخاطب پس از اوقات روزه داري و با هدف لذت بردن از تماشاي يک اثر آن هم به دور از تلخي هاي رايج، روانه سالن هاي سينما شود. ماه رمضان امسال سينماها ميزبان چهار فيلم اجتماعي است که اکثرشان مضامين تلخي دارند و تنها يک فيلم (جابه جا) فضايي شاد و کمدي دارد. بي ترديد سينما اگر مي خواهد از قافله رقابت براي جذب مخاطب عقب نماند، به سياست گذاري هاي خرد و کلان و کوتاه مدت و بلندمدت و برنامه ريزي هاي انديشيده شده نياز دارد. سياست هايي که با سليقه مخاطبان همخواني داشته باشد. در غير اين صورت بايد گفت به بيراهه گام گذاشته ايم! فيلم هايي که درست گزينش نشده اند فيلم هاي امسال اکران رمضان اين ويژگي را دارند که در جشنواره فجرسال گذشته موفقيت هايي را کسب کرده اند. علاوه بر اين گروهي از بازيگران صاحب نام سينما و تئاتر کشور در آنها نقش آفريني دارند. «هيس دخترها فرياد نمي زنند» پوران درخشنده موضوعي اجتماعي و داستاني تلخ دارد که بعيد است با احساسات مخاطب بازي نکند و تأثر او را برنينگيزد. در اين فيلم بازيگراني چون شهاب حسيني، مريلا زارعي، طناز طباطبايي، جمشيد هاشم پور، امير آقايي، ستاره اسکندري، فرهاد آئيش و بابک حميديان حضور دارند. «هيچ کجا هيچ کس» ابراهيم شيباني هم با نقش آفريني رضا کيانيان، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، صابر ابر و بهاره کيان افشار به روايت يک داستان تلخ اجتماعي مي پردازد. «دهليز» نخستين ساخته بهروز شعيبي نيز با بازي رضا عطاران و هانيه توسلي، يک مضمون تلخ را روايت مي کند. در«فرزند چهارم» هم که يک فيلم اجتماعي اما تلخ است بازيگراني چون مهدي هاشمي، حامد بهداد، مهتاب کرامتي و حسين محب اهري ايفاي نقش کرده اند.اما «جابه جا» ساخته حسن توکل نيا تنها فيلم اکران رمضان امسال است که فضايي شاد و کمدي دارد و بازيگراني چون اکبر عبدي، مهران غفوريان، حميد لولايي، جواد عزتي، افسانه چهره آزادو مهران رجبي در آن حضور دارند.با مرور اين فيلم ها که وجه غالب سوژه هاي آن تلخ است اين پرسش پيش مي آيد که آيا با نمايش اين گونه آثار مي توان تفريحي مناسب براي مخاطبان روزه دار خسته از فعاليت هاي روزانه فراهم کرد؟بي شک دليل اين اتفاق ناخوشايند و چينش نامناسب فيلم ها و روند نابه سامان اکران رمضان را بايد در خود سينما جست وجو کرد، عرصه اي که همه اهالي آن معتقدند سرگرمي وجه غالب سينماست اما در عمل هيچ کدام شان اين موضوع را باور ندارند! چشم اندازي که چندان روشن نيست بي ترديد ماه مبارک رمضان يک فرصت طلايي و مناسب است که مديران و اهالي سينما نبايد به سادگي از آن چشم بپوشند. بايد براي فيلم هاي اکران اين مناسبت و انتخاب و چينش آثار مناسب با حال و هواي رمضان برنامه ريزي کرد. اگرچه امسال بليت سينماها در ماه مبارک رمضان نيم بها است و هم چون سال هاي گذشته طرح «اذان تا اذان» هم برگزار مي شود، اما با توجه به مضامين فيلم هاي قطعي شده اکران رمضان، نمي توان چشم انداز روشني براي آن متصور شد و افت شديد فروش، چندان دور از ذهن به نظر نمي رسد. به ويژه آن که فيلم هايي چون «گذشته» اصغر فرهادي، «چه خوبه که برگشتي» داريوش مهرجويي، «بي تابي بيتا» مهرداد فريد، «تلفن همراه رئيس جمهور» علي عطشاني که فروش چشمگيري در گيشه داشته اند، در اين ايام، هم چنان به اکران خود ادامه مي دهند. حتي با وجود نيم بها بودن بليت سينما و اجراي طرح «اذان تا اذان» در ماه مبارک رمضان، نمي توان از اين حقيقت چشم پوشيد که انتخاب آثار متنوع و شاد مهم ترين عامل جذب مخاطب در ماه رمضان است و محتواي فيلم ها براي اکران بايد کارشناسي شده و پاسخگوي نياز سينمادوستان باشد.بي شک نبود برنامه ريزي مناسب براي اکران مناسب فيلم در ماه رمضان، سبب شده است که نتوانيم از ظرفيت سينما در اين ايام بهره بگيريم و گواه اين ادعا هم انتخاب نادرست و چينش نامناسب فيلم هاي امسال است. با يک برنامه ريزي مدون و دقيق بايد تهيه کنندگان را به نمايش عمومي آثارشان در ماه رمضان ترغيب کرد. البته نبايد نقش موثر تبليغات محيطي رسانه اي و تلويزيوني، افزودن نوبت هاي اکران و حمايت هاي ويژه از فيلم هاي اکران ماه رمضان را براي جذب مخاطب بيشتر ازنظر دور داشت، درغير اين صورت قافيه را باخته ايم!   انتهای پیام/


کد مطلب: 3982

آدرس مطلب: https://www.baham91.ir/vdcd.j0s2yt0nxa26y.html

همه با هم
  https://www.baham91.ir