مرزی برای دیدارهای خانوادگی
17 بهمن 1392 ساعت 7:25
وبلاگ "کربلایی 110" نوشت: ارتباط خانواده با دیگران یکى از مسائل مهم در هر خانواده ، ارتباط هایى است که با خانواده ها یا افراد دیگر برقرار مى کنند . این مسئله در سرنوشت حیاى خانواده و سلامت آن ، تأثیر فراوان دارد . در این جا دو بحث کلّى مطرح مى شود : یکى این که این رابطه با چه کسانى برقرار مى شود ؟ و دیگر ، این که این رابطه به چه شکلى انجام مى شود ؟ ـ رابطه با چه کسانى برقرار مى شود ؟ فرهنگ خانواده هایى که با یکدیگر رفت و آمد دارند ، بر هم تأثیر خواهد داشت . به همین جهت ، گزینش طرف هاى رابطه و ارزیابى آنان با معیارهاى حیا ، ضرورى به نظر مى رسد . در اسلام ، توصیه شده که تا آن جا که ممکن است ، زنان و دختران ، از خانه هاى خود ، خارج نشوند تا با مردان نامحرم ، برخورد کمترى داشته باشند . خانه ، در حقیقت ، حکم قلعه را براى زنان دارد . امّا در عین حال ، گفته شده است که خطر راه دادن افراد ناباب به منزل ، کمتر از خطر بیرون رفتن زن از خانه نیست . این کار ، مانند راه دادن دشمن به درون یک دژ است . افرادى که فاسق اند و یا چشم ناپاک دارند و حدود خود و دیگران را رعایت نمىکنند ، شایسته ارتباط نیستند . این گونه ارتباط ها ، میزان حیاى خانواده را کاهش مى دهد و گاه ممکن است به روابط نامشروع نیز منجر شود . بنا بر این ، گزینش و ارزیابى طرف هاى رابطه با معیار حیا ، یکى از اصول مهم در حفظ سلامت خانواده و حیاى افراد است . رابطه به چه شکلى برقرار مى شود ؟ گذشته از این که بهتر است با افراد ناباب و بى حیا ، رابطه برقرار نشود ، شکل رابطه با افراد و خانواده هاى گزینش شده نیز بهتر است مطابق معیارهاى حیا باشد . برخى ارتباط ها ممکن است فاقد عنصر حیا باشند . اختلاط زن و مرد ، رعایت نکردن پوشش مناسب ، شوخى با نامحرم ، بلند بودن صداى زنان و نرم و نازک صحبت کردن آنان ، کارهایى از این قبیل ، مواردى هستند که با معیار حیا ، مطابقت ندارند و تأثیرات مخرّبى بر حیاى خانواده خواهند داشت . این شکل از رابطه را نمىتوان داراى ویژگى حیا دانست . در رابطه هاى مبتنى بر حیا ، کمترین اختلاط با نامحرم ، دیده مى شود و کمترین صحبت با نامحرم ، صورت مى پذیرد ، پوشش مناسبْ رعایت مى شود و خلاصه ، از هر عملى که مرزهاى حیا و عفّت را تهدید کند ، پرهیز مى شود . انتهای پیام/
کد مطلب: 11699
آدرس مطلب: https://www.baham91.ir/vdcf1vdy.w6dy1agiiw.html