نظر اسلام در مورد چادر و حجاب حداقلی
13 شهريور 1392 ساعت 8:21
وبلاگ " توبه 313 ": نوشت:
ما معتقدیم حجاب با چادر مشکی به دلیل قراین و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشهی قرآنی است و به همین دلیل، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به عنوان بهترین الگوی زن مسلمان از آن استفاده میکردهاند، و لذا اینگونه پوشش از مصادیق تأمین کنندهی حجاب برتر است؛ و هیچ یک از شبهات مخالفان چادر مشکی از کارآمدی و برتری آن نمیکاهد.
حجاب بیانگر وقار و افتخار یک زن و سند اطاعت از فرمانده هستی است، حجاب بوی خوش عفاف و پاکدامنی است، زن این موجود ظریف، مظهر جمال خلقت است و آنچه که اسلام درمورد زن می خواهد، شخصیت و گرانبها بودن است .
و گران بهایی زن از منظر اسلام به این است که عفاف و پاکدامنی و حفظ حجاب را سرلوحه کار خود قرار دهد تا بنیان خانواده مستحکم شود و این امر از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت می گردد.
بی تردید همه اذعان دارند که حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع است، و بر این نکته واقفند که رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.
نظر اسلام در مورد حجاب حداقلی:
اسلام طرفدار حجاب بیشتر و حداکثرِ بانوان، به خصوص زنان و دختران جوان در بیرون منزل و در مواجهه با نامحرم است، و بعضی از مصادیق حجاب برتر، مانند لباسهای بلند و گشاد، مقنعه و چادر مشکی، تأمین کنندهی حجاب بهتر و بیشتر و به اصطلاح، پوشش حداکثری هستند.
ترویج و تبلیغ حجاب و پوشش حداقلی به نفع جامعه نیست؛ زیرا تبلیغ و ترویج این گونه حجاب و پوشش، کمکم حجاب و پوشش اسلامی موجود در جامعه را به سمت بدحجابی و بیحجابی پیش میبرد، که اکنون بعضی از علایم و آثار آن در برخی شهرهای بزرگ آشکار گردیده است. با توجه به واقعیت موجود، باید تمام ابزارهای فرهنگساز جامعه از قبیل کتاب، مطبوعات و صدا و سیما را به سمت ارزشهای اسلامی که یکی از بارزترین آنها رعایت پوشش مطلوب است، هدایت نمود
ما معتقدیم حجاب با چادر مشکی به دلیل قراین و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشهی قرآنی است و به همین دلیل، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به عنوان بهترین الگوی زن مسلمان از آن استفاده میکردهاند، و لذا اینگونه پوشش از مصادیق تأمین کنندهی حجاب برتر است؛ و هیچ یک از شبهات مخالفان چادر مشکی از کارآمدی و برتری آن نمیکاهد.
همانطور که می دانیم عدهای با استفاده از شبهات و روشهای القاییِ تبلیغِ منفی، قبل از این که طرح مشخص و کاملی برای ترویج الگوی دیگری از حجاب برتر ارائه نمایند به جنگ روحی و روانی بر علیه زنان متدین و عفیفِ استفاده کننده از چادر مشکی اقدام میکنند و به جای تبلیغ منطقی از حجاب و پوشش مورد علاقهی خود، به تخریب چادر مشکی اقدام میکنند. روشن است که نتیجهی چنین کاری ترویج لیبرالیسم و آزادی در پوشش در سطح جامعه و کاهش مقدار حجاب و پوشش بانوان و روی آوردن آنان به حجاب حداقلی است.
بد حجاب
با توجه به مطلب فوق و با عنایت به این که از نظر قرآن، مقتضی و زمینهی نافرمانی از حدود و چهارچوبهای الهی در انسان موجود است؛ «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ». ( سورهی قیامت (۷۵)، آیهی ۵)
به خوبی میتوان نتیجه گرفت که ترویج و تبلیغ حجاب و پوشش حداقلی به نفع جامعه نیست؛ زیرا تبلیغ و ترویج این گونه حجاب و پوشش، کمکم حجاب و پوشش اسلامی موجود در جامعه را به سمت بدحجابی و بیحجابی پیش میبرد، که اکنون بعضی از علایم و آثار آن در برخی شهرهای بزرگ آشکار گردیده است. با توجه به واقعیت موجود، باید تمام ابزارهای فرهنگساز جامعه از قبیل کتاب، مطبوعات و صدا و سیما را به سمت ارزشهای اسلامی که یکی از بارزترین آنها رعایت پوشش مطلوب است، هدایت نمود؛
بعد از این توضیحات نوشتارمان را با چند استفتا ء از محضر آیةَ الله صافی گلپایگانی (دام ظله) ادامه می دهیم:
سوال: پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم برای زن واجب است یا نه؟
جواب: بلی زن در مقابل نامحرم باید روی پاها را هم بپوشاند.
سوال: سلام کردن به نامحرم چه حکمی دارد؟
جواب: در محیطهای جمعی سلام بر جمع مانعی ندارد؛ ولی بهتر است از سلامهای خصوصی که نوعاً زمینه ساز فتنه است، اجتناب شود. از امیرمۆمنان علیهالسلام روایت شده است که فرمود: «من به زن جوان سلام نمیکنم؛ زیرا میترسم در قلبم چیزی خلجان کند که مطلوب پروردگار نیست»
سوال: آیا صحبت با نامحرم در محیط خلوت و به مدت طولانی جایز است؟
جواب: اگر محیط خلوتی باشد که دیگری نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مکان، حرام است، و در غیر آنجا هم، اگر صحبتهای شهوانی باشد، یا مفسده دیگری بر آن مترتب شود، جایز نیست.
کد مطلب: 7784
آدرس مطلب: https://www.baham91.ir/vdch.6nqt23nqkftd2.html