آسیب های زندگی تک فرزندی
6 خرداد 1393 ساعت 8:14
زاهدان بلاگ نوشت : خیلی از پدرها و مادرها به مشاوران و روانشناسان مراجعه میکنند و از تربیت فرزندانشان اظهار ناتوانی میکنند. این مسأله شامل آدمهای باسواد و تحصیل کرده هم هست. توصیهی همیشگی ما به این پدرها و مادرها این است که تربیت کودکشان را با همسالان کودک تنظیم کنند. به عبارت دیگر، کودکان با همسالان خود بهویژه برادر و خواهر تنظیم میشوند. این کار باعث یک تربیت خودبهخودی در کودکان میشود که والدین تنها نقش هدایت کلی و نظارت بر رفتار آنان را خواهند داشت. متأسفانه خانوادههایی که کودکشان در خانه از ارتباط با یک همسال برخوردار نیست و تنها در مهدکودک با همسالان خود ارتباط برقرار میکند، به لحاظ تربیتی تنظیم نمیشود؛ بهخصوص که ارتباط در مهد و مدرسه تحت یک انضباط آموزشگاهی قرار دارد و عملاً حالت ارتجالی و خودبهخودی در تربیت کودک به وجود نمیآید. در دهههای گذشته وضع بزرگ شدن فرزندان طوری بود که وقتی بچهای با بچهها بازی میکرد، در حین بازی تعامل و ارتباط خوبی با همسالان برقرار میکرد. گاهی او با دیگری درگیر میشد و گاهی دیگری با او درگیر میشد. همین برخوردها و کنشها و واکنشها، بچهها را از نظر تربیتی تنظیم میکرد که چگونه عمل کنند و چگونه رفتار خود و دیگران را اصلاح نمایند. شرایط امروز ما کمتر اجازهی اینگونه تربیت را به والدین وبچهها میدهد که باید برای آن فکری کنیم. ما خانوادههای بسیاری را دیدهایم که شش هفت بچه داشتهاند که همهشان موفق هستند. یکی از نمونههای آن مادری است در اردبیل که همسرش شهید شده و این خانم که سواد خواندن و نوشتن هم ندارد، شش فرزند را بهنحوی تربیت کرده که همهشان تحصیلات بالا و موقعیتهای اجتماعی خوبی دارند. آیا این اتفاق، یک اتفاق تصادفی بوده است؟ امکان ندارد. چطور ممکن است که یک زن بدون شوهر و بدون سواد، نوع تربیت کردن و سبک زندگیاش بهگونهای بوده که بچههایش همه در سطوح بالای تحصیلی قرار دارند؟ و چهبسا در همسایگی این مادر، زن و شوهری هم بودند که تحصیلات بالایی داشتند، اما در تربیت تک فرزند خودشان هم درماندهاند. شما اگر یک بررسی پیمایشی انجام دهید، میبینید مادرانی که بچههای بیشتری دارند، به لحاظ تربیت فرزندان از مادرانی که یک یا دو بچه دارند، راحتترند. مثالی هم بین خودشان میزنند که بچهی دوم و سوم دیگر خودش بزرگ میشود.
کد مطلب: 16975
آدرس مطلب: https://www.baham91.ir/vdchmwnz.23n-qdftt2.html