استیضاح آری، مقابله با یکدیگر هرگز

سیاسی نوشت

29 مرداد 1393 ساعت 13:46


به گزارش کردستان وب نوشت :

انتقاد و استیضاح حق مجلس است اما برخورد با متخلف با آرامی و طرح مسائل اخلاقی بهتر رفع اختلاف می‌کند تا با الفاظ نیش‌دار و مقابله کردن با یکدیگر.

انتقاد و استیضاح حق مجلس است اما برخورد با متخلف با آرامی و طرح مسائل اخلاقی بهتر رفع اختلاف می‌کند تا با الفاظ نیش‌دار و مقابله کردن با یکدیگر. لذا باید نطق‌های قبل از دستور یا مسائلی که در مجلس واقع می‌شود همانند خطبه‌های نهج‌البلاغه و خطب ائمه اطهار مردم را رو به صلاح ببرد، و آقایان در صحبت‌هایشان این احساس را داشته باشند که برای مصلحت جامعه حرف می‌زنند، نه برای مقابله و خودشان را یک واعظ حساب بکنند که می‌خواهند مردم را موعظه کنند و مردم هم احساس کنند که این آقایان خیر و صلاح آنها را می‌گویند.(صحیفه امام؛ ج۱۸؛ ص۴۳ | ۱۷ مرداد ۱۳۶۲)

در موازات حمایت از عزل و نصب هایی که افکار عمومی فارغ از وابستگی های جناحی و نیز مبتنی بر استقلال فردی و فکری، آنها را پذیرفته و بر استمرار آنها نیز تأکید دارند، باید اذعان داشت که یکی از ابتلائات امروز جامعه ما، در کنار بازتابهای میدانی عزل و نصب هایی که متداول و متعارف شده اند، مسئله نقد و بررسی عملکرد مدیران ارشد کشوری و استانی در تغییر و یا تثبیت مدیران میانی طیف های سیاسی- جناحی پیش از خودشان است که البته گاهی جابجایی و گاهی هم ابقای برخی مدیران گذشته مورد اعتراض و استقبال ستادهای انتخاباتی، رسانه های خبری و تحلیلی، فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی و حوزوی و نیز طیف های فعال سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه قرار می گیرد!
علاوه بر استدلال های اتوکشیده مدیران ارشد در هر دو موضع که کلاً منطقی بودن عملکردشان را تبیین می کنند، افکار عمومی نقل قول هایی را از پشت صحنه ملاقات با اقطاب قدرت مثل نمایندگان محترم و یا ائمه محترم جمعه و دیگران به زبان می آورند که بیشتر از منطقی بودن این اقدامات، داد و ستدهای تعامل گونه را در اذهان تداعی می کنند!دانایی علمی و خلاقیتی، توانایی کاری و فنی، تجربه مدیریتی و ارتباطی، کارآمدی عملیاتی و میدانی و همراهی دیدگاهی و آرمانی و ولایی، مدیران جامعه را ارزشی کرده و تکلیف مدیران ارشد در تعیین تکلیف مدیران میانی روشن تر می شود و ضمن پایان بخشی به تناقضات محتوایی بین مفاهیم و عملکرد طیف موسوم به تدبیر و اعتدال، نگرانی رهبری معظم نیز کاهش خواهد یافت که خدای ناکرده شاهد کنارگذاشتن نیروهای ارزشی جامعه بنام اعتدال نباشیم!چرا که نیروهای ارزشی جامعه، با تفکر ولایی و جهادی که تنها و تنها به اسلام و نظام می اندیشند، در اصل حافظان آرمانها و مدافعان واقعی نظام و دستاوردهای نظام اند و ما نمی توانیم نیروهای ارزشی را قربانی بی مهری های احتمالی جناحی با هر نام اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدال کنیم!

دانشگاه يکي از جاهايي است که دشمن بر روي آن حساب بازکرده است، چراکه دانشجو و دانشگاه يک منزلت اجتماعي دارد و مردم براي دانشجواحترام قائلند. قبل ازانقلاب دانشجويان با رژيم پهلوي مبارزه مي‌کردند و حتي به حبس، شکنجه يا اعدام دچار مي‌شدند. بعد از انقلاب دانشجويان با همان روحيه آمدند که يکي از نمونه‌هاي آن تسخير لانه جاسوسي بود و امام هم آن را تاييد کرد. بعد از آن بسياري از دانشجويان راهي جبهه‌ها شدند.افزایش تولیدات علمی و محصولات با کیفیت نیازمند تحقیق و پژوهش گسترده در سطح دانشگاه‌هاست که آن نیز منوط به آرامش دانشگاه‌هاست.دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند به مسائل علمی و پژوهشی و حل مشکلات مردم در بخش صنعت و تکنولوژی برسند که محققین و پژوهشگران با آرامش مشغول کار شوند. هر زمان اغتشاش و فعالیت‌های افراطی سیاسی را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم، در پیشرفت و رشد علمی با شکست مواجه شدیم، یکی از راهبردهای دشمن در جلوگیری از پیشرفت جوانان و اساتید ما در دانشگاه‌ها، مشغول کردن آنها به مسائل افراطی سیاسی است دشمنان می‌دانند اگر می‌خواهند مانع رشد این ملت شوند، راهش این است که جلوی پیشرفت این ملت را بگیرند و دانشگاه‌های ما را درگیر مسائل افراطی سیاسی و جناحی و حاشیه‌ای کنند که در 18 تیر 78 در این امر موفق شدند و در سال 88 نیز توانستند اندک دانشجویانی را با خود همراه کنند. بنابراین سابقه دشمنان در این مورد واضح و مشخص است که پیشرفت کشور را از لحاظ علمی متوقف کنند.
رضا فرجی‌دانا در حالی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم به مجلس معرفی شد که جعفر میلی‌منفرد و جعفر توفیقی نتوانسته بودند از مجلس رای اعتماد بگیرند. با این تفاسیر نمایندگان مجلس پنجم آبان 1392 طی جلسه‌ای برنامه‌های فرجی‌دانا را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی از سوی دولت مورد بررسی قرار دادند و در نهایت وی با 159 رای موافق، 70 رای مخالف و 32 رای ممتنع از مجموع 221 رای، سکان هدایت وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری را به دست گرفت.ماهيت دولت تدبير و اميد که همان اعتدال و مشي ميانه‌روي است ايجاب مي‌کرد که وزارت علوم، تحقيقات وفناوري عملکردي بهتر از اين داشته باشد ولي وزير علوم با برخي انتصاب‌ها و حرکت‌هاي ناصحيح سعي کرد تا زمينه را براي حضور يکسري افراد نامطلوب دردانشگاه‌ها فراهم کند که به يقين حضور آنها هيچ ثمر و سودي را به همراه نداشته است.پس از بی‌توجهی سکاندار وزارت علوم نسبت به درخواست‌های جامعه علمی کشور و نمایندگان مردم در مجلس در خصوص توقف رشد علمی و نفوذ عناصر مسئله‌دار به دانشگاه‌ها و با وجود حسن نیت و دادن مهلت به فرجی دانا برای تغییر رویکرد، فردا  قرار است در صحن علنی خانه ملت جلسه استیضاح وزیر علوم برگزار شود.این استیضاح درحالی برگزار می‌شود که مخالفان با فضاسازی گسترده رسانه‌ای سعی دارند آن را موضوعی جناحی و سیاسی جلوه داده و چشم خود را به روی مستندات محکم علمی و فنی آن بسته‌اند.مهم‌ترین بخش از ماجرا، عملکرد نگران‌کننده‌ای است که در یکسال گذشته، گریبان نظام آموزش عالی کشور را گرفته و لازم بود یکبار و توسط یک مرجع قانونی و نظارتی به آن پرداخته شده و از چرایی آن پرسش شود. اعمال حق نظارت نمایندگان مجلس و اصرار آنها بر استمرار روند شتابان حرکت علمی کشور و آگاه شدن مردم از آنچه در یکسال گذشته، بر سر نقشه علمی کشور آمده، مهم‌ترین بخش ماجراست.

رئيس دولت، خود تجربه نماينده مجلس بودن را دارد و مي‌داند که نمايندگان هم وظيفه قانونگذاري و هم وظيفه نظارت دارند و شايد وظيفه نظارت مجلس از قانونگذاري هم مهمتر باشد. به همين دليل قانون، برخي از ابزارها مانند نظارت را در اختيار آنها گذاشته که اگر تذکر با مسالمت و مصالحه کارآمدي نداشت استيضاح صورت گيرد.پيام اين استيضاح براي دولت اين است که دولت بايد بر اساس شعار اعتدال و عقلانيتي که داده عمل کند، افرادي که مي‌آيند ممکن است به شخصه خوب باشند اما عملکرد آنها بايد به طرفي حرکت کند تا مانند گذشته در دانشگاهها يا گروهاي کارگري شاهد فتنه، آشوب يا مشکلات نبوده و براي کساني که در فتنه سال 78 يا 88 براي نظام ايجاد هزينه کردند عرصه فراهم نکندتوقع اين بود که فرجي‌دانا با رويکرد علم‌محور بر وزارتخانه مديريت مي‌کرد و امروز چه آقاي فرجي‌دانا و چه هر کس ديگري که سکان اين وزارتخانه را به دست مي‌گيرد ملزم به نهادينه کردن اين رويکرد در دانشگاه فارغ از ديدگاه‌هاي خطي و جناحي و سياسي‌کاري است.  نمايندگان ملت قبل از اين تلاش کردند تا اشکالات موجود در حوزه وزارت وي طي مدت تعيين شده برطرف شود اما در اين مدت، نه تنها اشکالات موجود برطرف نشد بلکه وزير علوم با لجاجت بر موضع خود ايستادگي کرد استفاده از عناصر سابقه دار در فتنه سالهاي اخير در پست‌هاي مديريتي و حمايت ازنشرياتي که مخالف امنيت ملي بوده و مواضع جدايي طلبانه دارند يکي از دلايل استيضاح وزيرعلوم است.

 
اولین اقدام فرجی دانا پس از تکیه بر کرسی وزارت
 
پس از تکیه‌ فرجی‌دانا بر کرسی وزارت در اولین اقدام خود طی احکامی میلی‌منفرد و توفیقی را به سمت معاون آموزشی وزارت علوم و مشاور عالی خود منصوب کرد. این انتصاب‌ها اولین دهن‌کجی وزیر محترم علوم به نمایندگان مجلس بود که جرقه‌ای برای بروز حواشی بسیار در وزارت علوم شد. اما مسأله به اینجا ختم نشد و انتصاب‌ها و تغییرات پی‌درپی در وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها نشان از برنامه‌های هدفمند در حساس‌ترین وزارتخانه کشور داشت که باعث شد در همان نخستين روزهاي فعالیت‌ 82 نماينده مجلس تذكري كتبی به وی ارسال كنند، اما عدم‌توجه به اين تذكر باعث شد چند روز بعد ۱۵۰ نفر از نمايندگان مجلس در نامه‌ای به رئيس‌جمهور از او درخواست كنند تا در برخی انتصابات وزارت علوم مداخله كند.اولین مخالفت‌ها از عملکرد فرجی‌دانا چه زمان شروع شدفهرستی که می‌توان آن را مسیری برای رساندن وزیر علوم پای میز استیضاح عنوان کرد، از انتصاب‌ افراد معلوم‌الحال در بدنه وزارت علوم،‌ طرح انتخاب روسای دانشگاه‌ها از طریق هیئت‌های امنا که فضای دانشگاه را به سمت سیاسی‌کاری سوق داد، کاهش رشد روند علمی کشور، مجوز انتشار روزنامه‌های تجزیه طلب در برخی دانشگاه‌ها، بازگشت مسأله دار دانشجویان و اساتید ستاره‌دار شروع و با مخالفت با قدرت گرفتن دانشجویان حزب‌اللهی در دانشگاه‌ها ادامه یافت.
علی‌رغم تذکرات نمایندگان به نحوه عملکرد وزارت علوم، اصرار و پافشاری فرجی‌دانا بر خط مشی‌ خویش تنها دو ماه پس از رای اعتماد وی را برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس کشاند، اما توضیحات وزیر در این جلسه نتوانست شبهات نمایندگان را به اقناع تبدیل کند. این شد که دومین کارت زرد دولت یازدهم، بعد از وزیر اقتصاد به فرجی‌دانا داده شد.لازم به ذکر است که در این جلسه که هشتم دی‌ماه 92 برگزار شد،‌از مجموع 240 نماینده حاضر در مجلس 149 نماینده از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند.تغییر ریاست در 38 دانشگاه کشور بازتاب منفی دیگری از عملکرد وزارت علوم از ابتدای دولت یازدهم بود، این رویه حتی صدای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم در آورد تا اینکه طی جلسه‌ای به رياست "دکتر حسن روحاني" پيش‌نويس جديد ماده ۴ آيين‌نامه مديريت دانشگاه‌هاي كشور كه محتوي پيشنهاد اصلاحات در روند تغيير رؤساي دانشگاه‌هاست با امضاي اكثريت اعضا در اختيار رئيس‌جمهور قرار گرفت که بر اساس اين طرح رؤسای دانشگاه‌ها تنها با تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي به كار گمارده می‌شوند.
تغییر روسای دانشگاه‌ها تا جایی پیش‌رفت که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان به شدت از ورود فتنه گران 88 انتقاد کردندحال این سوال را مطرح است که چرا طرح استیضاح فرج‌دانا این‌همه هراس را در دل برخی اصلاح‌طلبان در بدنه دولت به پا کرده است، آیا آنان نبود فرجی‌دانا را خطری برای حضور خود در مراکز علمی و آموزش‌عالی می‌دانند و حیات سیاسی خود را در سایه عنایات وی جستجو می‌کنند؟بنابراین باید منتظر ماند و دید که فرجی‌دانا با حربه فرار روبه جلوی موافقانش خواهد توانست از زیر ذره ببین نمایندگان ملت عبور کند؟ یا اینکه باید مانند جعفرهای میلی‌منفر و توفیقی دست از سکانداری وزارت عریض و طویل علوم بردارد؟

یقینا مردم فراموش نخواهند کرد کشوری که در سال 2003 رتبه سی و نهم جهانی را داشت و به همت فرزندان این مرز و بوم طی 10 سال با افزایش 24 رتبه  به رتبه پانزدهم رسیده بود، به دست چه کسانی به رکود علمی کشیده شد، غنی سازی‌اش تعلیق شد و مهم‌ترین نهادهای علمی‌اش به خاطر سیاسی‌کاری وزارت علوم، با رکود و رخوت مواجه شد و...

ما نبايد فکر کنيم دولت و مجلس در تقابل با هم هستند، اگر پزشکي عضوي از بيمار را جراحي مي‌کند تقابلي با بيمار نداشته و اگر مادري به فرزند خود تذکري مي‌دهد براي سعادت فرزند خود است. تذکر در حقيقت پيشگيري از ضرر بيشتر است، رياست جمهوري جناب آقاي روحاني سالها نماينده مجلس بودند و مي‌دانند نماينده سوگند ياد مي‌کند تا از نظام و حقوق مردم دفاع کند و منافع عمومي را بر منافع شخصي و گروهي ترجيح مي‌دهد. تعامل سازنده همه جا ممدوح بوده و به لحاظ عقل و شرع مورد پذيرش همه است، اما اگر نماينده تعامل غيرسازنده داشته باشد تعاملي که در حقيقت به ضرر نظام، مردم و حقوق آنها باشد به طور قطع نماينده اجازه تعامل ندارد، زيرا مردم به او راي نداده‌اند که او در اين زمينه تعامل کند و در عين حال سوگند ياد نکرده که اين کار را انجام دهد.قرآن مي‌فرمايد: «وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى وَ لا تَعَاوَنُوا عَلَى الإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ» در زمينه نيکي و تقوي با هم همکاري کنيد و در گناه و دشمني با هم همکاري نکنيد.حقوق مردم با آرامش دانشگاه‌ها و در نتیجه پیشرفت علمی کشور به وجود می‌آید و هر نماینده‌ای خود را موظف به صیانت از این موارد می‌داند.

نقل است که شاه حسین اردنی در تمام سفرها نخست وزیر خود بنام بدرالدین را با خود همسفر می کرد و کشور را بدون مسئول ارشد می گذاشت، از او پرسیدند چرا نخست وزیر را با خود همسفر می کنی؟ گفت: می ترسم او در غیاب من کودتا کند و قدرت را از چنگ من خارج سازد! به او گفته شد که اگر اینگونه است، چرا او را عزل نمی کنی؟ پاسخ داد: چون از بدرالدین قوی تر ندارم که هم مشکلات مردم را حل کند و هم بر وجهه حکومت من بیفزاید!!فراتر از صحت و سقم این داستان معنی مضاعفش می تواند این باشد که انتصاب و یا ابقای افراد قوی در نهایت به اقتدار مدیریتی مدیران ارشد در افکار عمومی می انجامد و کیاست مؤمنانه اقتضاء می کند که مدیران ارشد با معیارهای علمی و اسلامی با این مقوله مواجه شده و دلشان را به جابجایی به هر قیمتی خوش نکنند که این مسئله یا موجب کاهش مشارکت و یا منجر به تغییر چندباره رویکرد انتخاباتی به سمت سایر طیف های سیاسی خودی در جامعه می گردد.به هر حال مردم ما از کنارگذاشتن مدیران ناتوان و در همین راستا از ابقای مدیران توانمندانی که بدون فریب های ریاکارانه رضایت آنها را جلب کرده و به دلگرمی آنها افزوده و ذائقه آنها را شیرین کرده اند، بسیار خوشحال می شوند و از مدیران ارشد جامعه نیز جز این انتظاری ندارند.


کد مطلب: 18531

آدرس مطلب: https://www.baham91.ir/vdchzmnz.23n6xdftt2.html

همه با هم
  https://www.baham91.ir