تکنیک برجسته سازی (یکی از ابزارهای جنگ روانی)
تاریخ انتشار : جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۵
Share/Save/Bookmark
 
وبلاگ "پاریس نیوز" نوشت:

برجسته‌سازی یكی از پركاربردترین تكنیك‌های جنگ روانی می‌باشد. نخست به مثال زیر توجه فرمایید:
« شما زیباترین فردی را كه می‌شناسید در ذهن بیاورید. حالا از یك كاریكاتوریست بخواهید چهره او را ترسیم كند. بنظر شما این طراحی چقدر معرف آن شخص زیبا است؟ »
در تكنیك برجسته‌سازی، خبرسازان درست مانند كاریكاتوریستها عمل می‌كنند. یعنی یك قسمتهایی را بزرگ و قسمتهای دیگر را كوچك جلوه می‌دهند.

برای اطلاعات بیشتر لطفا مراجعه کنید به ادامه مطلب
كار آنها مثل این است كه فردی را مجبور كنیم از پشت یك ذره‌بین تابلویی را ببیند و فقط نقاط خاصی از این تابلو را به او نشان دهیم.
رسانه‏هاى خبرى در تكنیك برجسته سازى اینگونه عمل مى‏كنند. براساس منافع صاحبان رسانه‏ها برخى از اخبار را گزینش كرده و با تمام قوا آن را درشت‌نمایى مى‏كنند طورى كه اخبار دیگر كاملاً تحت الشعاع قرار گرفته و دیده نمى‏شوند با این كار آنها به مخاطبین القاء مى‏كنند كه فقط به موضوعات مورد نظر آنها بیندیشند.
مثالها ;

1-  در كشوری كه داراى مشكلات اقتصادى از قبیل فقر، گرسنگى، بى عدالتى و... است رسانه‏ها به مدت چند روز قویاً به سفر فلان خواننده یا گروه اركست پرداخته و صحنه‏هایى از اجراى آن‏ها، هتل محل اقامتشان، اتوبوس حامل آن‏ها و ... را نشان مى‏دهند در حالى كه این مسأله اصلاً اولویت مردم نیست ولى با درشتنمایى و برجسته سازى تمامى افكار عمومى را مشغول آنها مى‏كنند.

2- شبكه CNN تمام اخبار خود را در طى چند روز حول محور ربوده شدن چند تبعه غربى در سواحل جنوب شرق آسیا  مى‏كند در حالى كه در غزه مردم بى‏گناه به خاك و خون كشیده مى‏شوند و هیچ پوشش خبرى از آن پخش نمى‏شود. با این كار اذهان عمومى به یك مسأله دست چندم مشغول مى‏شود و از مسایل اصلى باز می‌ماند. در حقیقت رسانه‌ها شاید خیلى موفق نباشند كه به مردم چگونه اندیشیدن را القاء كنند اما به كمك برجسته سازى به راحتى به آن‏ها دیكته مى‏كنند كه به چه بیاندیشند و اولویت‏هاى فكرى جوامع را مشخص مى‏كنند.

3- خانم مروه شروینى (شهیده حجاب) در دادگاه آلمان در ملاء عام به جرم محجبه بودن با ضربات چاقو شهید مى‏شود اما خبرگزارى‏هاى غربى از جمله CNN تا یك هفته سخنى از آن به میان نمى‏آورند و بعد از آن هم به صورت یك خبر دست چندم به صورت «درگیرى یك مرد آلمانى و یك زن مسلمان در دادگاه منجر به مرگ زن شد» آن را به یك خبر بى اهمیت و دست چندم تبدیل مى‏كنند.
براساس این تكنیك است كه بزرگان جنگ روانى شعار زیر را مطرح مى‏سازند: «شاید، نتوانیم  مردم را مجبور كنیم كه چگونه بیاندیشند اما براحتى مى‏توانیم آنها را وادار كنیم به آن چیز هایى كه ما مى‏خواهیم بیاندیشند» یعنى اولویت فكرى مخاطبان را رسانه تعیین مى‏كند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 6725