تکنیک برجسته سازی (یکی از ابزارهای جنگ روانی)
تاریخ انتشار : جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۵
وبلاگ "
پاریس نیوز" نوشت:
برجستهسازی یكی از پركاربردترین تكنیكهای جنگ روانی میباشد. نخست به مثال زیر توجه فرمایید:
« شما زیباترین فردی را كه میشناسید در ذهن بیاورید. حالا از یك كاریكاتوریست بخواهید چهره او را ترسیم كند. بنظر شما این طراحی چقدر معرف آن شخص زیبا است؟ »
در تكنیك برجستهسازی، خبرسازان درست مانند كاریكاتوریستها عمل میكنند. یعنی یك قسمتهایی را بزرگ و قسمتهای دیگر را كوچك جلوه میدهند.
برای اطلاعات بیشتر لطفا مراجعه کنید به ادامه مطلب
كار آنها مثل این است كه فردی را مجبور كنیم از پشت یك ذرهبین تابلویی را ببیند و فقط نقاط خاصی از این تابلو را به او نشان دهیم.
رسانههاى خبرى در تكنیك برجسته سازى اینگونه عمل مىكنند. براساس منافع صاحبان رسانهها برخى از اخبار را گزینش كرده و با تمام قوا آن را درشتنمایى مىكنند طورى كه اخبار دیگر كاملاً تحت الشعاع قرار گرفته و دیده نمىشوند با این كار آنها به مخاطبین القاء مىكنند كه فقط به موضوعات مورد نظر آنها بیندیشند.
مثالها ;
1- در كشوری كه داراى مشكلات اقتصادى از قبیل فقر، گرسنگى، بى عدالتى و... است رسانهها به مدت چند روز قویاً به سفر فلان خواننده یا گروه اركست پرداخته و صحنههایى از اجراى آنها، هتل محل اقامتشان، اتوبوس حامل آنها و ... را نشان مىدهند در حالى كه این مسأله اصلاً اولویت مردم نیست ولى با درشتنمایى و برجسته سازى تمامى افكار عمومى را مشغول آنها مىكنند.
2- شبكه CNN تمام اخبار خود را در طى چند روز حول محور ربوده شدن چند تبعه غربى در سواحل جنوب شرق آسیا مىكند در حالى كه در غزه مردم بىگناه به خاك و خون كشیده مىشوند و هیچ پوشش خبرى از آن پخش نمىشود. با این كار اذهان عمومى به یك مسأله دست چندم مشغول مىشود و از مسایل اصلى باز میماند. در حقیقت رسانهها شاید خیلى موفق نباشند كه به مردم چگونه اندیشیدن را القاء كنند اما به كمك برجسته سازى به راحتى به آنها دیكته مىكنند كه به چه بیاندیشند و اولویتهاى فكرى جوامع را مشخص مىكنند.
3- خانم مروه شروینى (شهیده حجاب) در دادگاه آلمان در ملاء عام به جرم محجبه بودن با ضربات چاقو شهید مىشود اما خبرگزارىهاى غربى از جمله CNN تا یك هفته سخنى از آن به میان نمىآورند و بعد از آن هم به صورت یك خبر دست چندم به صورت «درگیرى یك مرد آلمانى و یك زن مسلمان در دادگاه منجر به مرگ زن شد» آن را به یك خبر بى اهمیت و دست چندم تبدیل مىكنند.
براساس این تكنیك است كه بزرگان جنگ روانى شعار زیر را مطرح مىسازند: «شاید، نتوانیم مردم را مجبور كنیم كه چگونه بیاندیشند اما براحتى مىتوانیم آنها را وادار كنیم به آن چیز هایى كه ما مىخواهیم بیاندیشند» یعنى اولویت فكرى مخاطبان را رسانه تعیین مىكند.
انتهای پیام/