سرانجام ادای فریضه امر به معروف
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۰۰
Share/Save/Bookmark
 
وبلاگ شکوه ایثار نوشت :

((فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است))، این جمله را می بایست مهم ترین نکته سخنرانی رهبر معظم انقلاب در شروع سال جدید دانست. در سخنرانی اول فروردین سال جاری رهبر انقلاب پس از تاکید بر توجه به ظرفیت های داخلی در بحث اقتصاد و همچنین تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با جلب کردن توجه مردم و مسئولین نسبت به فرهنگ جامعه، لزوم صیانت از فرهنگ ایرانی-اسلامی کشور را مهم تر از اقتصاد عنوان کردند.
هجمه عظیم تبلیغاتی دشمنان علیه فرهنگ کشورمان سال هاست به وسیله ابزارهای مختلف و سرمایه گذاری فراوان پیگیری می شود. هر چند رهبری معظم سال ها پیش با تاکید بر اهمیت فرهنگ نسبت به شبیخون فرهنگی هشدار داده بودند اما اقدامات صورت گرفته چندان موفقیت نبوده است، به گونه ای که نگرانی مردم و مسئولین امر نسبت به استحاله فرهنگی امروز بیش از پیش افزایش یافته و در جامعه نمود قوی تری به خود گرفته است.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی اصلی ترین دلیل آسیب دیدن فرهنگ را غفلت از فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرده اند. این راهکار هوشمندانه اسلامی که به تعبیری همان خود مراقبتی فرهنگی است متاسفانه متولی مشخصی نداشته و شاهد هستیم کم رنگ شدن آن وضعیت فرهنگی جامعه را در شرایط نا مطلوبی قرار داده است.

اگر به هر دلیلی انجام حس مسئولیت مردم نسبت به جامعه از بین برود، با وجود تبلیغات وسیع هویت ملی کشور دچار تغییرات غیر قابل بازگشت خواهد شد.

در همین راستا بازتاب های درست و البته یک سویه اتفاقات ملال آور سرنوشت تعدادی از عاملین به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سال های اخیر در موارد متعددی باعث شده مردم چنین برداشت کنند که هرگونه تذکر فرهنگی با نتایج و آسیب های نا خوشایندی از جمله آسیب های فیزیکی همراه خواهد بود.  اگر چه شهادت برادر عزیزمان شهید علی خلیلی ملقب به شهید امر به معروف از جمله حوادث تلخ بود اما صرف بیان چنین حادثه ای بدون ذکر هزاران مورد موفقیت آمیز انجام این فریضه الهی باعث بروز خسارات فرهنگی فراوانی خواهد شد.

تبیین ادبیات مناسب برای تذکرات دوستانه، ایجاد حس احترام نسبت به دیگران و موارد بسیار دیگری از این دست برای احیای دوباره امر به معروف بسیار مورد نیاز است.

حجاب به عنوان یکی از اصلی ترین نمود های فرهنگی کشور در صف اول هجوم بیگانگان قرار گرفته است. در حالی که شاهد هستیم در کشوری همچون هند علی رغم پیشرفت و رشد اقتصادی، استفاده از لباس های سنتی یک نوع ارزش محسوب می شود اما برنامه ریزی اتاق های فکر غربی در مورد ایران القای تضاد بین استفاده از حجاب با پیشرفت در عرصه های مختلف است. به نظر می رسد تبلیغات گسترده در کنار کم کاری برخی از متولیان فرهنگی کشور در حال رقم زدن شکاف های فرهنگی عظیمی در جامعه است که می توان با تخریب هویت فرهنگی غرب از شیوع آن جلوگیری کرد.

متاسفانه امروز فرهنگ غربی در حالی الگوی برخی از افراد شده که در صورت بیان صادقانه عوارض ملموس آن در کشور های مدعی می توان به کم اثر کردن تبلیغات امیدوار بود.
کد مطلب: 16942