نئوسکولاریسم در سیمای جمهوری اسلامی
سیاسی نوشت
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۱
Share/Save/Bookmark
 
نئوسکولاریسم در سیمای جمهوری اسلامی

وبگاه "البرزبان" نوشت:

اخیراً در فضای مجازی کلیپی از یکی از برنامه های دیروز، امروز ، فردا منتشر شده که محمدرضا زائری ، روحانی که اخیراً در برنامه های مختلف اصرار به گفتن سخنان جدید و ایجاد گفتمانی پروپاگاندایی در عرصه دین دارد یکی از میهمانان این برنامه می باشد . گفتمانی که با بیان انتقادی ، سخنان درست و غلط را در هم آمیخته و با بیان واژگانی با ظاهری دلسوزانه و باطنی گاه حتی ضد دینی ، چشم اندازی یارگیرانه برای اتفاقی شاید انتخاباتی دارد.
وی در این برنامه در حالی که یکی از نمایندگان مجلس را در مقابل بحث خود میبیند سعی دارد با تخریب سخنان نماینده خود را سخنگوی قشر درد کشیده و دارای مشکل معیشتی جامعه نشان دهد ، غافل از اینکه از یک روحانی بعید است که برای کسب هدف از هر وسیله ای استفاده نماید.
زائری در صحبت های خود میگوید وقتی در احادیث آمده است که مومن باید روز خود را سه قسمت کند ویک قسمت آن را کار کند، یعنی اینکه باید جامعه وضعیتی داشته باشد که با هشت ساعت کار کردن زندگی افراد تامین شود نه اینکه با سه شیفت کار کردن باز هم گرفتار باشد!!! بعد هم بیان میکنند که شکم گرسنه دین و ایمان ندارد ، همه میدانیم و این منشا روانی هم دارد!! قبل از اینکه ادامه سخنان وی بیان شود ، طرح چند نکته درهمین فضا لازم وضروری است .
نکته ی اول اینکه وی این تعبیر از حدیث را از کدام منبع اخذ کرده ؟ یقیناً وی بعنوان یک روحانی ( ونه یک لیبرال مخالف با دین و حکومت دینی ) میدانند که در حدیث شناخت مخاطب حدیث یکی از اصلی ترین موضوعات و الزامات برای تفسیر و شرح حدیث می باشد، در حدیث فوق خطاب مردم هستند و تذکر دین به افراد از این جهت است که اهمیت تفریح و استراحت و نقش آنها را در زندگی آرام معین کند ، بدین معنا که اگر افراد از خانواده و تفریح و استراحت غافل شوند و تنها به کار و درآمد فکر کنند یقیناً زندگی دنیایی آنها هر چه درآمد هم داشته باشند باز دچار مشکلات و مخاطرات جدی خواهد شد، و افراد جامعه باید بدانند که به اندازه کار و درآمد ؛ تفریح ، استراحت و رسیدگی به خانواده نیز دارای اهمیت است ، اگر قرار بود برداشت آقای زائری از حدیث درست باشد ، یقیناً مانند بسیار از احادیث امام معصوم (ع) میفرمودند بر حاکم جامعه است که ... لیکن اینجا خطاب به صراحت با مردم و افراد جامعه است .


نکته دوم ، محمدرضا زائری مانند فردی که در ایران نبوده و گرفتاریها ، تحریم ها ، جنگها و... دشمن را علیه ایران ندیده خطاب به جامعه و حاکمیت انتقاد میکند ، وی بعنوان یک روحانی که ژست روشنفکرانه ای گرفته ، خوبست وضعیت کشورهای دنیا را پس از جنگها (مثلا جنگ جهانی اول و یا دوم که هر کدام تنها به اندازه نصف جنگ تحمیلی طول کشیده اند ) بررسی کرده و ببیند وضعیت آنها چگونه شده است . و یا اینکه تحریم هایی که هر روز با آنها در اصلی ترین موضوعات کشور مانند غذا و دارو و... دست و پنجه نرم میکنیم در طول تاریخ در سطوح بسیار کمتر کشورهایی را از پای درآورده به چه میزان تاثیر داشته ، مگر اینکه زائری نیز مانند برخی قائل باشد که باید در برابر غرب سرتعظیم خم کرد و رفاه بدست آورد ، در غیر اینصورت اینکه یک برش اجتماعی به بخشهایی از جامعه بزنیم و بگوییم فقر داریم و مشکلات و... بنظر علمی و معقول به نظر نمی رسد.
نکته سوم ، این جمله که شکم گرسنه دین و ایمان ندارد اگر منظور اشاره به حدیثی است که پیامبر(ص) فرمودند فقر الان است که به کفر برسد ،از این حدیث برداشت زائری بدست نمی آید ، با این تعبیر باید همه ی یاران پیامبر در شعب ابی طالب کافر میشدند و درطول تاریخ اسلام باید سیر صعودی رفتن به سوی کفرمسلمانان را که در بسیاری از ادوار دچار فقر معیشتی بودند شاهد میبودیم و لابد ائمه ی معصومین هم بایست این اقدام را یک اتفاق صحیح و مجاز قلمداد می کردند ، و باز بنظر میرسد وی دوران دفاع مقدس را فراموش کرده که در اوج فقر و تحریم ، و به قول شهید رجایی نفت در برابر غذا مردم شریف ایران دربرابر همه دنیا ایستادند ، جان دادند و ایمانشان را حفظ کرده بلکه اوج دادند . و اساساً در حال حاضر آیا مشکل دینی جامعه با افراد فقیر و دارای معیشت ضعیف است ؟ یا اینکه اساساً مشکلات فساد و تباهی در قشر مرفه ایجاد و منتشر میشود؟ سخنان زائری به نوعی توهین و جسارت به مردمی است که با داشتن معیشت ضعیف ، اهل مساجد و عبادت ، اهل انقلاب و حضور در صحنه های مهم هستند ؛ می باشد.
وی در بخشی دیگر از صحبتهای خود با اشاره به ربا و رشوه ، اولاً آن را فراگیر و پخش در همه جامعه بیان میکند و ثانیاً با وجود این وضعیت باب نصیحت و تذکر و امر به معروف را بسته میداند و میگوید با این وضعیت من نمیتوانم راجع به حجاب سخن بگویم و... و اشاره میکند که اشکال در تبلیغات بانکها و ... است.
مطلب اول در خصوص این بخش سخنان وی این است که ، سخن بی دلیل و کلی نه تنها علمی نیست بلکه کار افرادی است که قصد دارند با سیاه نمایی خود رامشهور کنند و یقیناً از حداقل تقوا به دور است . زائری اگر قصد دارد مشکل را یافته و آنرا حل کند باید آمار بدهد که چه درصدی از شهرداریها ویا بانکها و غیره گرفتار رشوه اند ، اینکه موضوعی مشهور است آیا معنای آن صحیح بودن هم هست ؟ وی در این نوع سخن باید بگوید چه مدت و در چه سازمانهایی و با چه شیوه ای تحقیق کرده ؟ در خصوص بانکها نیز آنچه مسلم است تمام قوانین اسلامی در عقود و قرار دادهای بانکها رعایت شده است ، اینکه فردی وامی را با نام وام خرید کالای ضروری دریافت کند و آنرا صرف خرید خودرو نماید اشکال در بانک و قرار داد نیست ، و یا اینکه فردی پول خود را در بانک به قصد سود معین که تبدیل به ربا میشود قرار دهد اشکالی به قرارداد بانک که در آن لفظ علی الحساب آمده ایجاد نمیکند . افراد ممکن است با توجه به قاعده نیت در اعمال که بخش عمده ای از موضوعات دین را دربرمیگیرد با نیتهای غلط ، کارهایی را انجام دهند ،اولاً تعمیم دادن این اقدام به کل جامعه کاری اشتباه و سیاه نمایانه است ، و ثانیاً محکوم کردن حاکمیت با این نگاه غیر علمی و تبلیغاتی یقیناً عاقلانه و صحیح نمی باشد. همانگونه که حجت الاسلام سالک در برنامه تذکری به وی میدهد که این برنامه را میلیونها نفر میبینند ( به این معنا که سخن غیر علمی گفتن در چنین برنامه ای درست نیست ) که باز زائری دستپاچه و حق به جانب میگوید ، اینجا بگوییم یا نه ، مردم میدانند. این سخن را باحالتی طرح میکند که گویا سخنانش دقیق و متقن است !!!!
پرداخت به همه سخنان محمدرضا زائری از شدت غیر علمی بودن از حوصله ی این نوشتار خارج است ، آنچه به دست می آید این است که گویا نوعی سکولاریسم نوین ، در جامعه و بعضاً در افرادی با ظاهر دینی ایجاد شده است که فرد با ویترینی دینی و متدین و حتی با لباس مشهور دین ، اما بدون محتوای دینی سخنان اصیل لیبرالی و سکولاری را مطرح میکند. البته این اولین بار نیست که این اتفاق مشاهده میشود ، چندی پیش نیز روحانی دیگری که خود را مرجع تقلید می داند نیز در سخنانی اصل حجاب را برای فردی که به رتبه های علمی دست یافته ضروری ندانست و حضور در فیسبوک را برای طلبه های خود واجب کرد این خط سیر را میتوان از نظر امام (ره) اسلام آمریکایی و یا به قول مقام معظم رهبری تشیع انگلیسی و آمریکایی و در امتداد جریانی دانست که امروز در شبکه های فارسی زبان آمریکا و انگلیس انقلاب و حاکمیت دینی را زیر سوال می برند .
از آحاد مردم مسلمان و همچنین دستگاههایی مانند صدا و سیما درخواست میشود ضمن شناخت این جریان ،از انتشار و ترویج آن جلوگیری نمایند.

 

انتهای پیام

کد مطلب: 19988