نکته های ناب
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۰
Share/Save/Bookmark
 
به گزارش ایلام بلاگر، وبلاگ  افسر جنگ نرم  نوشت:

عاقبت نیرنگ و حسادت مـن غش اخاه و حقره و ناواه جعل الله النار ماواه. و مـن حسد مـومنا انماث الایمان فى قلبه كما ینماث الملح. (4) هر كه با برادرش نیرنگ ورزد و او را كوچك شمارد و با اوبستیزد,خداوندآتش را جایگاهش گرداند, وهر كه برمومنى حسد ورزد, ایمان در دلـش آب شود, چنان كه نمك در آب حل شود.

پرهیز از ریا و جدال و دشمنى ایاك و المراء فانه یحبط عملك و ایاك و الجدال فانه یوبقك و ایـاك و كثـره الخصومات فانهاتبعدك من الله. (13)
از ریا كارى بپرهیز كه عملت را از بین برد واز جدال بپرهیز كه هلاكت گرداند وازخصـومتها و دشمنیها بپـرهیز كه تـو را از خـدا دوركنـد.

اعمال دشمنىآور ثلاثه مكسبه للبغصـاء: النفـاق والظلم و العجب.
سه چیز است كه دشمنـى مـىآورد: دو رویـى , ستـم و خـودبینـى .

و مخصوصا مساله ی مهمی که خیلی اهمیت داره برایم رو براتون گردآوری کردم

نشانه هاى نفاق ثلاث من كن فیه فهو منافق و ان صام و صلى: من اذا حـدث كذب و اذا وعد اخلف. و اذا ائتمن خان. (21)
سه چیز است در هر كه باشد منافق است, اگر چه روزه بدارد ونماز بخواند: آن كه چون سخن گوید دروغ گوید , و چون وعده كند خلاف ورزد و چون امنیش دانند خیانت نماید.

سه چیز محرومیت ساز من طلب ثلاثه بغیر حق حرم ثلاثه بحق: من طلب الدنیا بغیر حق حرم الاخره بحق, و مـن طلب الریاسه بغیـر حقحرم الطاعه له بحق و مـن طلب المال بغیـر حق حـرم بقائه له بحق. (29)
هـر كه سه چیز را به ناحق خـواهـد از سه چیز به حق محـروم گردد:
1ـ هـر كه دنیـا را به نـاحق خـواهـد از آخـرت به حق محـروم گردد
2ـ هـر كه به نـاحق ریـاست طلبـد از طـاعت به حق محـروم گردد
3ـ هـر كه به نـاحق مـالـى را طلبـد از مـانـدگـارى به حق آن محـروم گردد.

و اما! بعد از خوندن حدیث زیر فهمیدم که دنیا محل گذره و بازی ای بیش نیست.پس نه دل می بندم و نه غم میخورم و نه نا امید از رحمت خدا

دوستدار دنیا من تعلق قلبه بالدنیا, تعلق قلبه بثلاث خصال: هم لایفنى, و إمل لا یدرك, و رجإ لا ینال) (41)
امام صادق(ع) فرمود: هركس دل به دنیا ببندد به سه خصلت گرفتار خواهد شد:
1- اندوهى كه پایان ندارد.
2- آرزویى كه به آن دسترسى ندارد.
3- امیدى كه بدان نرسد.

رسم رفاقت دوست خوب یكى از سرمایه هاى بزرگ زندگى و از عوامل خوشبختى آدمى است و انسان در انس با دوست احساس مسرت مى كند و شادمانى و نشاط را در گرو همنشین با رفیق مى داند.
رفیق شایسته, براى جوان جایگاه خاص خویش را دارد و اهمیت آن به گونه اى است كه در شكل دهى شخصیت او نقش بزرگى ایفا كرده, اولین احساسات واقعى نوع دوستى را در وى ایجاد مى كند.
جوان از یك سو به كشش طبیعى و خواهش دل, عاشق دوستى و رفاقت است و به ایجاد عمیق ترین روابط دوستانه با یك یا چند نفراز همسالان خود هست وازطرف دیگر براثراحساسات ناسنجیده و عدم نگرش عقلانى ممكن است در دام رفاقت با دوستان نادان و تبهكار افتد، از این رو خطر وجود دوستان بد وناپاك, این نگرانى را در جوان ایجاد مى كند كه چگونه یك دوست خوب و یكدل را انتخاب كنم؟
امام صادق(ع) رفقا را سه نوع مى داند:
1 ـ كسى كه مانند غذا به آن نیاز هست و آن (رفیق عاقل) است.
2 ـ كسى كه وجود او براى انسان به منزله بیمارى مزاحم و رنج آور است و آن (رفیق احمق) است.
3 ـ كسى كه وجودش به منزله داروى شفا بخش است و آن (رفیق روشن بین و اهل خرد) است. (58)

آسیب شناسى روابط اجتماعى
امام جعفرصادق(ع) چند مورد از آسیب هاى روابط اجتماعى را چنین بیان كرده است:
1 ـ غش: خیانت, نیرنگ وكلاه بردارى.
2 ـ تحقیر: خوار و كوچك شمردن دیگران و بى توجهى به شخصیت آن ها.
3 ـ دشمنى: كینه توزى و درگیرى.
4 ـ حسادت: ناراحت شدن از خوبى هاى دیگران و خیر دیگران را نخواستن.
(و من غش اخاه وحقره وناواه جعل الله النار مإواه, و من حسد مومنا انماث الایمان فى قلبه كما ینماث الملح فى المإ); (72)
هركس به برادر مومنش نیرنگ زند و او را كوچك و خوار شمارد و با او درگیر شود, خداوند جایگاهش را آتش قرار دهد و هر كه به مومنى حسادت ورزد ایمان در دلش آب شود, همانند آب شدن نمك در آب.)

واما

آخرت قد جلت الاخره فى اعینهم حتى ما یریدون بها بدلا... و انما كانت الدنیا عندهم بمنزله الشجاع الارقم و العدو الاعجم; (75)
آخرت در نگاه آن ها بسیار بزرگ است, به اندازه اى كه چیزى را با آن عوض نمى كنند... و دنیا نزد آن ها همانند مار گزنده و دشمن بى زبان است.
پیروان حقیقى و دوستان واقعى خاندان نبوت علیهم السلام به چیزى جز آخرت نمى اندیشند و تمام كردارها و رفتارهاى خود را با نگاه به آخرت مى سنجند. دنیا در نظر مومن وسیله اى است براى رسیدن به هدفى بزرگ كه همان زندگى جاودان آخرت است. دوستان حقیقى اهل بیت علیهم السلام از مواهب دنیوى بهره مى برند, اما هرگز زندگى جاودان را با زندگى گذراى دنیا عوض نمى كنند.

متن زیر باعث شد یکم فکر کنم که نباید بخاطر هر حرفی بخاطر نیرنگ دیگران بخاطر بدی هایی که در حقم شده زود رنج و ناراحت بشم !

شیوه برخورد با گناهكاران1- گفتن خوبى ها و پرهیز از سخن ناروا
(یابن جندب لاتقل فى المذنبین من اهل دعوتكم الا خیرا); (84)
اى پسر جندب! به گناهكاران از همكیشان خود جز خوبى و نیكویى چیزى مگو. در برخورد با گناهكاران باید با سخنان نیكو و گفتن خوبى هاى آنان, امید مرده در آن ها را زنده كرد و از خشونت, گفتار ناروا و بازگو نمودن لغزش هاى آن ها پرهیز كرد ; زیرا چنین برخوردهایى مجرمان را از پیمودن راه درست ناامید و نسبت به دین و آموزه هاى آن گریزان مى سازد.
2 ـ در خواست توفیق براى گناهكاران
(واستكینوا الى الله فى توفیقهم); (85)
توفیق آن ها را خاضعانه از خداوند بخواهید.
3 ـ در خواست توبه براى گناهكاران
(ان الله یحب التوابین); خداوند كسانى كه بسیار توبه مى كنند را دوست دارد. (86)
توبه روشى است كه امام صادق(ع) براى پاكسازى گناهكار توصیه كرده است: شیعیان واقعى باید ازخدا بخواهند كه گناهكاران ازكردارناشایست خودپشیمان شوند وبه سوى خدا بازگردند, زیرا خداوند بسیار توبه پذیر و بخشنده است; (اناالله هوالتواب الرحیم) (87)
کد مطلب: 12788