وبلاگ"دین پژوهان" نوشت؛
مسلمانی عربستان، زیرِ سوالی بزرگ!
سیاسی نوشت:
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۲
Share/Save/Bookmark
 
کشور عربستان که قبله‌ی مسلمانان و مرقد مطهر نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) را در مملکت خود دارد و باید الگویی برای دیگر کشورهای مسلمان در عمل به دستورات اسلام باشد، عملاً این دستورات اسلام را زیر پا گذاشته است....
به گزارش سرویس وبگردی همه با هم به نقل از وبلاگ دین پژوهان؛
دین اسلام، دینی است که همه‌ی موضوعات و مباحث آن به یکدیگر ربط دارد و نمی‌شود به بعضی از دستورات آن عمل کرد و به بعضی دیگر بیتوجه بود و یا انکار کرد و به اصطلاح نمی‌شود: «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْض‏» بود.[1] به چنین کسانی مسلمان گفته نمی‌شود؛ زیرا قرآن کریم در مورد آن‌ها می‌فرماید: «أُوْلَئكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِینَ عَذَابًا مُّهِینًا [نساء/151] آن‌ها كافران حقیقى‌‏اند و براى كافران، مجازات خواركننده‌‏اى فراهم ساخته‌‏ایم».

پس مسلمان کیست؟
کسانی که دین اسلام را قبول می‌کنند و شهادتین را بر زبان جاری می‌کنند، مسلمانند. اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا همان‌طور که عرض شد با قبول دین اسلام باید به احکام و دستورات آن هم ملتزم باشیم و نمی‌توانیم بگوییم که مثلا این‌جای قرآن را قبول داریم و قسمت دیگر آن را قبول نداریم و یا بگوییم که این سخن پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) را قبول داریم و سخن دیگر آن حضرت را قبول نداریم.

پیامبر عظیم الشان اسلام(صلی‌‌الله‌علیه‌و‌آله) در مورد اسلام و مسلمانی چه می‌فرماید؟
از نظر پیامبر اکرم(صلی‌‌الله‌علیه‌و‌آله) مسلمان واقعی خصوصیاتی دارد که به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

1. سالم بودن دیگران از دست و زبان او:
از مهم‌ترین خصوصیات مسلمان این است که مراقب است که به مسلمانان دیگر، آزار نرساند. پیامبر اکرم(صلی‌آلله‌علیه‌و‌آله) در این مورد می‌فرماید: «مسلمان، فردى است كه مسلمانان ديگر از دست و زبانش در امان باشند».[2] و از آن بالاتر می‌فرماید:‌ «آيا شما را آگاه نكنم كه مسلمان کیست؟ مسلمان، فردی است كه مردم از دست و زبان او در آسايش باشند».[3]

2. در امان بودن همسایگان، از شر او:
دین اسلام برای همسایگان، حسابی مخصوص قرار داده است و غیر از سفارشاتی که در مورد نیکی به همسایه دارد تهدیدات زیادی در مورد آزار رساندن به همسایگان نیز دارد؛ قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ... وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ... إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُورا [نساء/36] و خدا را بپرستید و هیچچیز را همتاى او قرار ندهید و به پدر و مادر، نیكى كنید، هم‌چنین به ... همسایه‌ی نزدیك، و همسایه‌ی دور، و دوست و هم‌نشین ... زیرا خداوند، كسى را كه متكبر و فخر فروش است(و از اداى حقوق دیگران سرباز مى‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند) دوست ندارد».
پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز در این باره می‌فرماید: «ایمان به خداوند و روز قیامت نیاورده است، كسى كه همسایه از او در امان نباشد».[4] در روایتی دیگر می‌فرماید: «احترام همسایه مانند احترام مادر است».[5] هم‌چنین، آن حضرت(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود: «هر که همسایه‌ی خود را بیازارد از رحمت خدا محروم است».[6]

مخالفت عربستان با بعضی دستورات اسلام:
کشور عربستان که قبله‌ی مسلمانان و مرقد مطهر نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) را در مملکت خود دارد و باید الگویی برای دیگر کشورهای مسلمان در عمل به دستورات اسلام باشد، عملاً این دستورات اسلام را زیر پا گذاشته و از طرفی همسایه‌ی خود یعنی کشور یمن را زیر آتش بمب و موشک و هواپیماهای جنگی خود قرار داده و مردم مسلمان و بی‌گناه و بی‌دفاع یمن را به خاک و خون می‌کشد و از طرفی دیگر، «آیت الله نمر» روحانی مسلمان و برجسته‌ی شیعه را محکوم به اعدام کرده است که جرمی نداشته است جز حمایت از خواسته‌های مردم عربستان و ایستادگی در مقابل زورگویی حکومت عربستان و دفاع از حقوق مسلمانان شیعه در عربستان.[7]

با این توضیحات؛ چگونه می‌توان نام مسلمان را بر عاملین عربستانی این جنایات و ظلم‌ها نسبت به مردم گذاشت؟
------------------------------------------------------------
پی‌نوشت:
[1]. اشاره به این آیه: «إِنَّ الَّذینَ یَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِكَ سَبیلاً؛[نساء/150] كسانى كه خدا و پیامبرانِ او را انكار مى‌‏كنند، و مى‏‌خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و مى‌‏گویند: «به بعضى ایمان مى‌‏آوریم، و بعضى را انكار مى‌كنیم» و مى‏‌خواهند در میان این دو، راهى براى خود انتخاب كنند».
[2]. الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ یَدِهِ وَ لِسَانِه؛‏ «أعلام‏‌الدین(چاپ مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام))، ص265 - جامع‏‌الأخبار(ناشر: انتشارات رضی)ص37»
[3]. أَ لَا أُنَبِّئُكُمْ مَنِ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ النَّاسُ مِنْ یَدِهِ وَ لِسَانِه‏؛«شرح‌ ‏نهج‏ البلاغة؛ ابن ابی الحدید معتزلی(چاپ کتابخانه آیة الله مرعشی)، ج8، ص282)، بحار الانوار(ناشر:‌ اسلامیه)، ج64، ص60 - صفات الشیعه(ناشر:‌ اعلمی)، ص31 - علل الشرایع(ناشر: داوری)، ج2،‌ ص523»
[4]. أَلَا لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ مَنْ لَا یَأْمَنُ جَارُهُ بَوَائِقَهُ؛«مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار(ناشر: حیدریه)، ص212 و 213».
[5]. حُرمَةُ الجارِ عَلَی الجارِ کَحُرمَةِ اُمِّه؛«الكافی(ناشر: اسلامیه)، ج‏2، ص667».
[6]. مَنْ آذَى جَارَهُ فَهُوَ مَلْعُونٌ؛«جامع‌ الاخبار، ص84».
[7]. در تإیید این مطلب: (1) (2) (3)
کد مطلب: 20653
مرجع : وبلاگ دین پژوهان