آقاي مدير كل ! همين است كليد تدبير و اميد؟ !!
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۵۲
Share/Save/Bookmark
 
وبلاگ مرز ارتباط نوشت :

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که نوعی اصلاح را هم در برنامه های کاری اش پی می گرفت ، امیدها برای اصلاح و بهبود وضعيت نامطلوب گذشته  قوت گرفت. آموزش و پرورش هم که از حوزه های زیربنایی و مهم هر جامعه ای براي توسعه و ترقي است . آنچه كه مشخص است  وضع موجود آموزش و پرورش استان  مطلوب ارزيابي نمي شود و با روي كار آمدن دولت جديد ، انتظار اين بود كه  در دولت جديد « مديريت » كه يكي از اركان اصلي اصلاح و بهبود عملكرد سازمانهاست به گونه اي صورت بگيرد ، كه بر ناكارآمدي و در جا زدن آموزش و پرورش خط قرمز بكشد . اما متاسفانه تاكنون با انتصاباي صورت گرفته نه تنها شايسته سالاري قرباني شده است ، بلكه با  اعمال نگاه قوميتي  و جناحي  آقاي مدير كل  در انتصابات ،  فاصله هاي قوميتي و مذهبي نيز بجاي كم شدن ، عميق تر شده است .

      انتخاب مديران آموزش و پرورش بر اساس كدامين معيار ؟

  مير عبدالحسين نقيب زاده آموزش و پرورش را  از جنبه تربيت نيروي انساني  ديده است و اينگونه تعريف مي كند : «تربیت» دارای سه جنبه «آموزش»، «پرورش»، «بارآوردن» است. «آموزش» سپردن دانستنی‌ها به دیگران است. «پرورش» شکوفاندن و به کارآوردن توانایی‌های درونی و استعدادهای طبیعی است. و «بارآوردن» پدیدآوردن دگرگونی‌های معینی است که «ما» آن را هدف می‌شماریم. همچنين جان ديويي فيلسوف عملگراي آمريكايي آموزش و پرورش را دوباره ساختن يا سازمان دادن تجربه دانسته و بر بهبود عملكرد جامعه از طريق آموزش و پرورش تاكيد كرده است . آنچه آموزش و پرورش را به عنوان نهادي مهم در جامعه قابل اهميت مي سازد  كاركردهاي مختلفي است كه بر عهده آن گذاشته شده است  و شايد مهمترين آن تربيت نيروي انساني متخصص براي تصدي نقشهاي مختلف شغلي و اجتماعي در اجتماع است . مهمترين مساله هم براي تحقق كاركردهاي آموزش و پرورش ،  علاوه بر زمينه هاي سخت افزاري و نرم افزاري ، مديريتي كارآمد  و متخصص است است  كه بتواند با درك عميق شرايط موجود با  ابزارهاي مختلف مديريت  اهداف و رسالتهاي سازماني آموزش و پرورش  را محقق كند . داشتن كارنامه و برنامه كاري از مهمترين ويژگيهاي مديران  يك سازمان است . اما آنچه تا حالا در آموزش و پرورش استان ديده شده است ، نگاههاي غلطي است كه به عقب ماندگي فرزندان اين خطه از ايران زمين دامن زده  و مانع شكوفايي استعداهاي درخشان فرزندان استان شده است .  يكي از اين نگاهها ، نگاههاي جناحي  و قومي در آموزش و پرورش است كه متاسفانه با كمال تاسف بايد عرض نمود كه در اين دولت نيز تا حدود زيادي جاري و ساري ست و شايسته سالاري را به مسلخ برده است و به نارضايتي ها دامن زده است . 

 

انتصابات  صورت گرفته  تا حالا چگونه بوده  است ؟

تا قبل از دو انتصاب اخير در شهرستانهاي كنارك و چابهار  ، انتصابهاي مهمي نيز در اداره كل و مديريت آموزش و پرورش ناحيه و ناحيه دو زاهدان صورت گرفته است . اداره کل آموزش و پرورش ۷ معاونت وجود دارد:  آموزش متوسطه، تربیت بدنی، سواد آموزی ، پشتیبانی، پرورشی ،پژوهشی و آموزش ابتدایی. انتصابات اینگونه است: خانم  ها :  زهرا برهانزهی به عنوان معاونت آموزش ابتدایی و خانم عزيزي معاونت پرورشي و   آقايان :  یارمحمد حسین بر معاونت پژوهشی، ،  ناصر زورقی به عنوان معاونت آموزش متوسطه، عسکری به عنوان معاونت پشتیبانی . ضمن اینکه دو معاونت تربیت بدنی و سواد آموزی در سمت خود ابقا شده اند یا هنوز تغییر نکرده اند. ايضا" خانم طاهري به عنوان مديريت ناحيه  2  آموزش و پرورش و آقاي رخشاني ( برادر دكتر محمد تقي رخشاني ) به عنوان ناحيه يك آموزش و پرورش منصوب شدند .دو انتصاب اخير نيز در شهرستان چابهار آقاي حبيب الله سراواني و در شهرستان كنارك آقاي حسين زهي بوده اند .مساله جالب ديگر از حدود 750 مدرسه ناحيه يك و دو آموزش و پرورش  زاهدان تعداد مديران بلوچ حتي به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد و باز از حدود 300 پست كارشناسي در اداره كل آموزش و پرورش و آموزش و پرورش ناحيه يك و دو  زاهدان نيز كمتر كارشناسي آشنا  و هم درد با اكثريت مردم زاهدان وجود دارد !!

شما اگر  در انتصابها از صدر تا ذيل   دقيق شويد : نگاه جناحي و قومي از دور خود را نشان مي دهد .

آقاي مدير كل آموزش و پرورش ! همين است كليد  تدبير  و اميد ؟!!

در حالي 562 هزار 469 دانش آموز استان سال تحصيلي را به ميانه هاي آن  نزديك مي كنند ، كه با توجه به بودجه رياضتي از كيفيت تحصيل در مدارس بشدت كاسته شده است . افت تحصيلي ، آسيب هاي مختلف اجتماعي در مدارس ميان دانش آموزان  علي الخصوص در اين منطقه دوزبانه كشور شدت يافته است و روزمرگي و انفعال آشناي مدارس و ادارت آموزش و پرورش سطح استان شده است . معلمان علاوه بر مشكلات معاش هميشگي شان ، نيز  در سوء مديريت و  برنامه هاي آزمون و خطاي دولت گذشته گرفتار آمده اند . در مجموع خروجي آموزش و پرورش استان  در قياس با استانهاي مشابه  و نه مركزي مانند تهران ، قابل توجه و درخشان نيست و اين وضعيت در شهرهاي كوچك  و جنوبي استان بدليل كمبود معلم  و انتقال بدون ضابطه معلمان به مركز استان وضعيت وخيمي دارد :

 
۱- انتظار می رفت که با توجه به اینکه آفای نخعی از یک قومیت خاص است در انتصابات  معيارشان شايستگي و ترجيحا" مديران بومي شايسته مي بود  كه نگاه قومیتی نداشته باشد ، اما ترکیب انتصابات نشان میدهد که فعلا از ۷ معاونت ۵ تا با انضمام سه رییس نواحی یک و دو آموزش و پرورش زاهدان و شهرستان چابهار  از همین قومیت خاص هستند .جالب است که در تمام این انتصابات شهرستانیها هیچ جایگاهی را نیافتند .

۲- اگر اداره کل را محل حضور نیروهای توسعه گرا و تکنوکرات بدانیم ، بسیاری از این انتصابات فاقد این خصیصه مهم هستند .مثلا مدير منصوب شده به عنوان معاونت پشتيباني ، دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی بوده است  كه به یک معاونت مهم  منصوب شده است  و يا مدير شهرستان چابهار داراي برخي از اشكالات در كارنامه كاري خويش است و در مجموع  عمده انتصابهاي صورت گرفته   توسط مدير كل آموزش و پرورش نيز  از این قاعده مستثنی نیستند.

3- در مورد مديران  انتصابي بلوچ ، نيز اصل شايسته سالاري رعايت نشده  و مديران منتصب مثل اكثر  انتصابهاي آقاي مدير كل فاقد خصيصه كارنامه درخشان و برنامه روشن براي پيشبر رسالتهاي سازماني مي باشند و مورد ديگر انتصابهاي مديران بلوچ و شهرستاني در سبد انتصابات آقاي نخعي خيلي كمرنگ است و اصلا" به چشم نمي آيد . 

آقاي مدير كل ! اميدوارم در مسيري كه مي رويد ، به جاده خاكي و سنگلاخ بر نخوريد و بدانيد كه با نگاههاي قبلي كه در سازمان بوده است نمي شود اهداف  آموزش و پرورش را محقق كرد . راهي ديگر و نگاهي ديگر را......
کد مطلب: 13348