آقاي مدير كل ! همين است كليد تدبير و اميد؟ !!
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۵۲
وبلاگ
مرز ارتباط نوشت :
بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که نوعی اصلاح را هم در برنامه های کاری اش پی می گرفت ، امیدها برای اصلاح و بهبود وضعيت نامطلوب گذشته قوت گرفت. آموزش و پرورش هم که از حوزه های زیربنایی و مهم هر جامعه ای براي توسعه و ترقي است . آنچه كه مشخص است وضع موجود آموزش و پرورش استان مطلوب ارزيابي نمي شود و با روي كار آمدن دولت جديد ، انتظار اين بود كه در دولت جديد « مديريت » كه يكي از اركان اصلي اصلاح و بهبود عملكرد سازمانهاست به گونه اي صورت بگيرد ، كه بر ناكارآمدي و در جا زدن آموزش و پرورش خط قرمز بكشد . اما متاسفانه تاكنون با انتصاباي صورت گرفته نه تنها شايسته سالاري قرباني شده است ، بلكه با اعمال نگاه قوميتي و جناحي آقاي مدير كل در انتصابات ، فاصله هاي قوميتي و مذهبي نيز بجاي كم شدن ، عميق تر شده است .
انتخاب مديران آموزش و پرورش بر اساس كدامين معيار ؟
مير عبدالحسين نقيب زاده آموزش و پرورش را از جنبه تربيت نيروي انساني ديده است و اينگونه تعريف مي كند : «تربیت» دارای سه جنبه «آموزش»، «پرورش»، «بارآوردن» است. «آموزش» سپردن دانستنیها به دیگران است. «پرورش» شکوفاندن و به کارآوردن تواناییهای درونی و استعدادهای طبیعی است. و «بارآوردن» پدیدآوردن دگرگونیهای معینی است که «ما» آن را هدف میشماریم. همچنين جان ديويي فيلسوف عملگراي آمريكايي آموزش و پرورش را دوباره ساختن يا سازمان دادن تجربه دانسته و بر بهبود عملكرد جامعه از طريق آموزش و پرورش تاكيد كرده است . آنچه آموزش و پرورش را به عنوان نهادي مهم در جامعه قابل اهميت مي سازد كاركردهاي مختلفي است كه بر عهده آن گذاشته شده است و شايد مهمترين آن تربيت نيروي انساني متخصص براي تصدي نقشهاي مختلف شغلي و اجتماعي در اجتماع است . مهمترين مساله هم براي تحقق كاركردهاي آموزش و پرورش ، علاوه بر زمينه هاي سخت افزاري و نرم افزاري ، مديريتي كارآمد و متخصص است است كه بتواند با درك عميق شرايط موجود با ابزارهاي مختلف مديريت اهداف و رسالتهاي سازماني آموزش و پرورش را محقق كند . داشتن كارنامه و برنامه كاري از مهمترين ويژگيهاي مديران يك سازمان است . اما آنچه تا حالا در آموزش و پرورش استان ديده شده است ، نگاههاي غلطي است كه به عقب ماندگي فرزندان اين خطه از ايران زمين دامن زده و مانع شكوفايي استعداهاي درخشان فرزندان استان شده است . يكي از اين نگاهها ، نگاههاي جناحي و قومي در آموزش و پرورش است كه متاسفانه با كمال تاسف بايد عرض نمود كه در اين دولت نيز تا حدود زيادي جاري و ساري ست و شايسته سالاري را به مسلخ برده است و به نارضايتي ها دامن زده است .
انتصابات صورت گرفته تا حالا چگونه بوده است ؟
تا قبل از دو انتصاب اخير در شهرستانهاي كنارك و چابهار ، انتصابهاي مهمي نيز در اداره كل و مديريت آموزش و پرورش ناحيه و ناحيه دو زاهدان صورت گرفته است . اداره کل آموزش و پرورش ۷ معاونت وجود دارد: آموزش متوسطه، تربیت بدنی، سواد آموزی ، پشتیبانی، پرورشی ،پژوهشی و آموزش ابتدایی. انتصابات اینگونه است: خانم ها : زهرا برهانزهی به عنوان معاونت آموزش ابتدایی و خانم عزيزي معاونت پرورشي و آقايان : یارمحمد حسین بر معاونت پژوهشی، ، ناصر زورقی به عنوان معاونت آموزش متوسطه، عسکری به عنوان معاونت پشتیبانی . ضمن اینکه دو معاونت تربیت بدنی و سواد آموزی در سمت خود ابقا شده اند یا هنوز تغییر نکرده اند. ايضا" خانم طاهري به عنوان مديريت ناحيه 2 آموزش و پرورش و آقاي رخشاني ( برادر دكتر محمد تقي رخشاني ) به عنوان ناحيه يك آموزش و پرورش منصوب شدند .دو انتصاب اخير نيز در شهرستان چابهار آقاي حبيب الله سراواني و در شهرستان كنارك آقاي حسين زهي بوده اند .مساله جالب ديگر از حدود 750 مدرسه ناحيه يك و دو آموزش و پرورش زاهدان تعداد مديران بلوچ حتي به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد و باز از حدود 300 پست كارشناسي در اداره كل آموزش و پرورش و آموزش و پرورش ناحيه يك و دو زاهدان نيز كمتر كارشناسي آشنا و هم درد با اكثريت مردم زاهدان وجود دارد !!
شما اگر در انتصابها از صدر تا ذيل دقيق شويد : نگاه جناحي و قومي از دور خود را نشان مي دهد .
آقاي مدير كل آموزش و پرورش ! همين است كليد تدبير و اميد ؟!!
در حالي 562 هزار 469 دانش آموز استان سال تحصيلي را به ميانه هاي آن نزديك مي كنند ، كه با توجه به بودجه رياضتي از كيفيت تحصيل در مدارس بشدت كاسته شده است . افت تحصيلي ، آسيب هاي مختلف اجتماعي در مدارس ميان دانش آموزان علي الخصوص در اين منطقه دوزبانه كشور شدت يافته است و روزمرگي و انفعال آشناي مدارس و ادارت آموزش و پرورش سطح استان شده است . معلمان علاوه بر مشكلات معاش هميشگي شان ، نيز در سوء مديريت و برنامه هاي آزمون و خطاي دولت گذشته گرفتار آمده اند . در مجموع خروجي آموزش و پرورش استان در قياس با استانهاي مشابه و نه مركزي مانند تهران ، قابل توجه و درخشان نيست و اين وضعيت در شهرهاي كوچك و جنوبي استان بدليل كمبود معلم و انتقال بدون ضابطه معلمان به مركز استان وضعيت وخيمي دارد :
۱- انتظار می رفت که با توجه به اینکه آفای نخعی از یک قومیت خاص است در انتصابات معيارشان شايستگي و ترجيحا" مديران بومي شايسته مي بود كه نگاه قومیتی نداشته باشد ، اما ترکیب انتصابات نشان میدهد که فعلا از ۷ معاونت ۵ تا با انضمام سه رییس نواحی یک و دو آموزش و پرورش زاهدان و شهرستان چابهار از همین قومیت خاص هستند .جالب است که در تمام این انتصابات شهرستانیها هیچ جایگاهی را نیافتند .
۲- اگر اداره کل را محل حضور نیروهای توسعه گرا و تکنوکرات بدانیم ، بسیاری از این انتصابات فاقد این خصیصه مهم هستند .مثلا مدير منصوب شده به عنوان معاونت پشتيباني ، دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی بوده است كه به یک معاونت مهم منصوب شده است و يا مدير شهرستان چابهار داراي برخي از اشكالات در كارنامه كاري خويش است و در مجموع عمده انتصابهاي صورت گرفته توسط مدير كل آموزش و پرورش نيز از این قاعده مستثنی نیستند.
3- در مورد مديران انتصابي بلوچ ، نيز اصل شايسته سالاري رعايت نشده و مديران منتصب مثل اكثر انتصابهاي آقاي مدير كل فاقد خصيصه كارنامه درخشان و برنامه روشن براي پيشبر رسالتهاي سازماني مي باشند و مورد ديگر انتصابهاي مديران بلوچ و شهرستاني در سبد انتصابات آقاي نخعي خيلي كمرنگ است و اصلا" به چشم نمي آيد .
آقاي مدير كل ! اميدوارم در مسيري كه مي رويد ، به جاده خاكي و سنگلاخ بر نخوريد و بدانيد كه با نگاههاي قبلي كه در سازمان بوده است نمي شود اهداف آموزش و پرورش را محقق كرد . راهي ديگر و نگاهي ديگر را......