دستاورد های انقلاب اسلامی ایران
سیاسی نوشت
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۶
Share/Save/Bookmark
 
دستاورد های انقلاب اسلامی ایران
وبلاگ پایگاه مذهبی حضرت مهدی عج نوشت :

شاخصه مشارکت مردم در حکومت

نظام شاهنشاهی پهلوی، حكومتی كودتایی بود كه تأسیس انتقال قدرت و تثبیت آن با سه كودتا توسط بیگانگان (انگلیس و آمریكا) صورت پذیرفت.

در سوم اسفند 1299 نیروهای نظامی انگلیس با كودتایی قاجاریه را سرنگون ساختند و رضاخان را بر مسند قدرت نشاندند. در 25 شهریور 1320 با به پایان رسیدن تاریخ مصرف رضاخان، دیگر بار متفقین ایران را تصرف كردند و انگلیس با حذف رضاشاه پسرش محمدرضا را حكام ساخت و بدین سان در دوران حكومت پهلوی انتقال قدرت نیز با نوعی كودتای نظامی- آن هم توسط بیگانگان- صورت پذیرفت. سپس در 28 مرداد 1332 انگلیس با همكاری آمریكا كه تازه وارد مسائل ایران شده بود، با كودتایی نظامی، رژیم پهلوی را تثبیت كرد. محمدرضا شاه پس از كودتای 29 مرداد خطاب به كیم روزولت، مأمور سازمان سیا می‌گوید: «تاج و تختم را مدیون شما هستم.»

بنابراین ملت ایران هیچ نقشی در نظام سیاسی و حكومتی خود نداشت و این بیگانگان بودند كه با اشغال كشور و كودتای نظامی تأسیس، انتقال قدرت و تثبیت رژیم پهلوی را رقم زدند. اما «جمهوری اسلامی» با حضور و نقش آفرینی مردم پدید آمد. امام خمینی(قدس) در 12 بهمن 1357 با استقبال میلیونی مردم وارد ایران شد و با همه پرسی دهم و یازدهم فروردین 1358، 98/2 درصد از واجدان شرایط به «جمهوری اسلامی» رأی دادند و تا به امروز نیز این حضورتداوم و تعالی یافته است.

برگزاری 28 انتخاب سراسری در طول 29 سال گذشته، استقبال میلیونی مردم از سفرهای استانی مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری، همچنین حضور میلیونی مردم در راهپیمایی هر ساله 22 بهمن و روز جهانی قدس و دیگر حضورهای میلیونی همراه با نقش آفیرنی مردم ، گروهها احزاب و ... در عرصه‌های گوناگون جملگی حاكی از مردمی بودن جمهوری اسلامی است.

شاخصه نوع حکومت

حكومت پهلوی – كه نوعی ناسیونالیسم افراطی و غرب گرا بود- با ساختاری سلطنتی و شاهنشاهی حق مشاركت سیاسی و نقش آفرینی را ازمردم ایران سلب كرده و به گونه‌ای موروثی از پدری بی سواد و زورگو به پسری عیاش و فاسد انتقال یافته بود.اما با انقلاب اسلامی، حكومت سلطنتی و پادشاهی به «جمهوری اسلامی» تبدیل شد. امام خمینی(قدس) در تعریف جمهوری اسلامی فرمود:

حكومت اسلامی، حكومتی است بر پایه قوانین اسلامی... ما خواستار جمهوری اسلامی می باشیم. جمهوری فرم و شكل حكومت را تشكیل می‌دهد و اسلامی، یعنی محتوای آن فرم كه قوانین الهی است.

انقلاب اسلامی با این تغییر بنیادین در ساختار حكومتی و تحقق «ولایت فقیه» یكی از بزرگترین نعمت‌های الهی را برای ملت مسلمان ایران در عصر غیبت به ارمغان آورد و الگوی نوینی از «مردم سالاری دینی» را به جهانیان عرضه داشت. از سویی نقش آفرینی و مشاركت آحاد كردم و شكل دهی «مجلس خبرگان رهبری» برای شناسایی و معرفی فقیه واجد شرایط رهبری- با سه ویژگی مهم «علم وفقاهت» «عدالت و تقوا» و «مدیریت و سیاست» بیانگر نقش اسلام در حكومت ولایی است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (به عنوان میثاق ملت) ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه جامع الشرایط است.

بی گمان این تحول در ساختار حكومت و تبدیل نظام پادشاهی به نظام «جمهوری اسلامی» و مشاركت مردمی، از مهمترین دستاوردها و تغییرات انقلاب به شمار می‌رود.رژیم پهلوی با به رسمیت شناختن رژیم جعلی صهیونیستی و حمایت از جنایات آن، 75 درصد نفت مورد نیاز آن رژیم را تأمین می‌كرد چنان كه اسحاق رابین (نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی) پس از پیروزی انقلاب اسلامی چنین گفت:از دست دادن ایران برای غرب بزرگ‌ترین ضربه پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود... سقوط ایران به این معناست كه مقدار زیادی از انبارنفت غرب ازدست رفته...

چكیده سخن اینكه، رژیم پهلوی با وابستگی شدید به غرب حافظ منافع آنان بود چنان كه ریچارد نیكسون در كتابش می‌نویسد:تا سقوط شاه در سال 1979 میلادی ایالات متحده می‌توانست منافع خود را از طریق ایران و عربستان سعودی حفظ كند. بنابراین با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ما دارای حكومتی مستقل شد و دیگر اجازه نداد بیگانگان در امور داخلی ایران دخالت كنند. نوام چامسكی، صاحب نظر سیاسی آمریكا در این باره می‌گوید:ایران تا زمانی از نگاه آمریكا كشوری خوب به شمار می‌رفت كه هر آنچه آمریكا می‌خواست، انجام می‌داد، اما در سال 1979 میلادی این قاعده از سوی ایران زیر پا گذاشته شد؛ اقدامی كه از دید آمریكا باید مجازات می‌شد.

انقلاب اسلامی موجب شد در ساختار حكومتی ایران تحولی عمیق پدید آورد و وابستگی ذلت آور به استقلال عزت بخش بدل گردد و خواسته ملت بزرگ ایران در «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» تحقق یابد. امروز با استقلال می‌توانیم منافع ملی ایران را حفظ كنیم. یكی از نمونه‌های این استقلال بی شك «فناوری هسته‌ای» كشورمان است.

در عظمت «استقلال» همین بس كه بدانیم بوش، رئیس جمهور آمریكا در جمع صهیونیست‌های آمریكا می‌گوید:

یعنی می‌شود روزی بیاید كه دوستداران ما مثل سابق دوره پهلوی در ایران به سركار بیایند و از ما اطاعت كنند؟


شاخصه آزادی های اجتماعی


رژیم پهلوی نه تنها وابسته بود بلكه خصلت «استبدادی» نیز داشت؛ تا جایی كه حتی سولیوان (سفیر آمریكا) از رژیم پهلوی با واژه «استبداد» یاد می‌كند و پارسونز (سفیر انگلیس) از این رژیم با عبارت «حكومت ترور و وحشت».

اختناق و استبداد در دوران پهلوی فضای بسیار بسته‌ای پدید آورده بود، چنان كه یكی از مهمترین شعارهای ملت ایران در دوران مبارزه و انقلاب شمار «آزادی» بود و با استقرار جمهوری اسلامی ، ملت مسلمان ایران بدین مهم دست یافت. ساختار استبدادی رژیم پهلوی و نعمت بزرگ آزادی در جمهوری اسلامی ایران را می‌توان در قالب چهار شاخصه «احزاب سیاسی» «انتخابات» «مطبوعات» و «فضای عمومی جامعه» بررسی كرد.

شاخصه فساد سیاسی

سران رژیم پهلوی از رضاشاه تا محمدرضا و نخست وزیران و نمایندگان مجلس و دولتمردان، وابسته به بیگانگان و بسیاری از آنان نیز رسماً عضو لژهای فراماسونری بودند.فردوست در خصوص محمدرضاشاه می‌نویسد:محمدرضا را انگلیسی‌ها بر تخت سلطنت نشاندند و واسطه آنها با مسترالن چارلز ترات، مسئول اطلاعات سفارت انگلیس در تهران من بودم.

فراماسونری در ایران كه از دوره قاجار انگلیسی‌ها آن را پدید آورده بودند در دوران پهلوی وسعت و عمق بیشتری یافت و به بیش از پنجاه لژ و چند هزار فراماسونر رسید كه تمامی آنها جزو افراد منتفذ و سرشناس در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بودند.تعداد اعضای لژهای مختلف تشكیلات فراماسونری در ایران حدود 1200 نفر بود. از این عده در سال 1351 شمسی، حدود هشت نفر در هیئت وزیران 24 نفر سناتور، 54 نفر نماینده مجلس شورای ملی، 24 نفر از مسئولان وزارت خارجه و سفیران شاهنشاهی در كشورهای دیگر و بقیه از شخصیت‌های موثر و متنفذ مملكتی بودند كه برخی از آنان به درجه استاد اعظم- مانند شریف امامی- ارتقا یافتند. افزون بر سیاستمداران، نظامیان نیز در لژهای فراماسونری عضویت داشتند و از این طریق دست به اقدامات سیاسی می‌زدند.

یكی از علل اعتراض مردم به رژیم پهلوی و تلاش برای سرنگونی آن «فساد اخلاقین در ساختار حكومت بود.ارتش بد فردوست در خصوص اشرف، خواهر دو قلوی محمدرضا می‌گوید:بررسی شخصیت اشرف از این نظر واجد اهمیت است كه او در دوران سلطنت محمدرضا- چه در سیاست داخلی و چه سیاست خارجی نقش بسیار مهم و اساسی داشت. این بود چهره اشرف، دومین فرد خانواده پهلوی پس از محمدرضا زنی كه در هر زمینه در حد اعلای افراط و گستاخی است و می‌توانیم او را به حق «فاسدترین زن جهان» بنامم. در تاریخ زنان فاسد، همتای اشرف نیست یا نادر است: معتاد، قاچاقچی مواد مخدر، عضو مافیای امریكا، بیمار جنسی و زنی كه به قول خودش اگر هر شب مرد تازه نبیند خوابش نمی‌برد.

این فساد اخلاقی گسترده نه تنها در دربار شاه و خانواده‌اش، بلكه دیگر مسئولان و سران رژیم پهلوی را نیز در بر می‌گرفت تا بدانجا كه حتی بر اساس گزارش ساواك، بسیاری از افراد از طریق بانوان خود به والا حضرت نزدیك می‌شدند تا به مشاغلی دست یابند.از باب نمونه امیر عباس هویدا- كه سیزده سال نخست وزیر ایران بود و از بهاییان صاحب نفوذ به شمار می‌رفت- از فاسدترین سران رژیم پهلوی بود كه به دلیل «همجنس‌بازی» و انحرافات شدید اخلاقی، همسرش لیلا امامی در سال 1350 از او طلاق گرفت. در خصوص فساد اخلاقی هویدا اسناد بسیاری از وی در ساواك باقی است كه این نخست وزیر بهایی و فاسد را بهتر می‌نمایاند.

شاخصه فساد مالی

از دیگر عوامل قیام مردم ایران علیه رژیم پهلوی و بروز انقلاب اسلامی، فساد مالی گسترده در ساختار حكومت پهلوی بود.ایران دوره پهلوی نه تنها عرصه چپاول بیگانگان بود بلكه از سوی خاندان پهلوی غارت بزرگی صورت گرفت. رضاشاه كه سربازی فقیر و بی سواد در نیروهای قزاق بود، با حمایت انگلیسی‌ها به فرماندهی تیپ قزاق قزوین و سپس با كودتای انگلیسی به پادشاهی ایران رسید و خاندان پهلوی را بر ایران حاكم ساخت. او پس از شانزده سال حاكمیت بر ایران هنگام فرار از كشور در شهریور 1320 با دارایی هفت میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین سرمایه‌دار ایران به شمار می‌رفت، آن هم زمانی كه یك كارگر روزانه حدود سه ریال، حقوق می‌گرفت.

بنابر تحقیقات پژوهشگری ایرانی مقیم آمریكا، تمامی درآمدهای نفتی ایران در دوره رضاشاه، یعنی رقمی در حدود 200 میلیون دلار به حساب‌های شخصی او انتقال یافته بود. این در حالی است كه كل بودجه دولت ایران در سال 1925 م حدود 20 میلیون دلار بود.

در پی غارت و حیف و میل ثروت ملی ایران، جشن‌های 2500 ساله در سال 1350 بدین فساد عمقی بیشتر بخشید. در خصوص هزینه‌های نجومی جشن‌های شاهنشاهی 2500 ساله اگر چه رقم دقیقی در آن زمان اعلام نشد، یكی از خبرنگاران سوئدی از شاه پرسید:«آیا ممكن است شاهنشاه درباره هزینه جشن توضیح دهند؟ به ما ارقام مختلفی از دویست میلیون دلار تا دو میلیارد دلار گفته شده است!» شاه نیز در پاسخ طفره رفت و این گونه سفسطه كرد:


فكر می‌كنید همین دو مهمانی دو میلیارد خرج داشته باشد؟ بنابراین باید به من بگویید كه قیمت یك كیلو نان و یك كیلو گوشت چقدر است!


بررسی تغییرات در ساختار اقتصادی ایران


شاخصه جمعیت


جمعیت کشور ایران در سال های پایانی رژیم پهلوی با نرخ رشد 3/2 درصدی حدود 35 میلیون نفر بود. این جمعیت در سال های پس از انقلاب اسلامی در طول 30 سال گذشته به 72 میلیون نفر افزایش یافته و نرخ رشد جمعیت نیز در شرایط فعلی حدود 1/4 درصد است که نسبت به سال های پیش بسیار کاهش یافته؛ تا جایی که سازمان جهانی بهداشت چندین بار از جمهوری اسلامی ایران به خاطر این کاهش قدردانی نموده است


شاخه تولید نفت

در دوران پهلوی با برداشت غیرصیانتی از چاه های نفت کشور، تولید روزانه حدود 6 میلیون بشکه بود که حتی برخی معتقدند کنسرسیوم نفتی که پس از کودتای 28 مرداد 1332 توسط انگلیس و آمریکا تشکیل شد، بیش تر از این میزان برداشت و چپاول می کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست برداشت صیانتی از چاه های نفت و حفظ این ثروت ملی برای آیندگان از یک سو و عوامل دیگری همانند جنگ تحمیلی و تعیین سهمیه توسط اوپک، کشف نفت در نقاط دیگر دنیا، کاهش نقش اوپک در نفت جهانی و توسعه انرژی های جدید ازسوی دیگر، موجب شد تولید ایران به شدت کاهش یابد و حتی به زیر یک میلیون بشکه در روز برسد. گفتنی است که اینک سهمیه ایران در اوپک حدود 4 میلیون بشکه در روز است.

شاخصه مصرف داخلی نفت

با توجه به جمعیت کم تر و توسعه نیافتگی در دوران پهلوی، مصرف داخلی نفت خام که در پالایشگاه ها به فرآورده های نفتی تبدیل می شد، حدود 0/5 میلیون بشکه در روز بود که امروز با توجه به روند رو به توسعه کشور، افزایش جمعیت و برخورداری بسیاری از مناطق محروم و روستانشینان از انرژی، مصرف داخلی نفت خام در پالایشگاه ها به حدود 1/6 میلیون بشکه در روز فزونی یافته است، اگرچه هنوز در بخش بنزین روزانه حدود 30 میلیون لیتر واردات داریم.

شاخصه درآمد سرانه نفتی

با تقسیم درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت خام بر جمعیت کشور، شاخص «سرانه نفتی» به دست می آید. در سال های پایانی رژیم پهلوی سرانه هر ایرانی حدود 700 دلار و یا 210 ین ژاپن بود که در سال های پس از انقلاب به دلیل کاهش درآمد و افزایش جمعیت دست کم به 120 دلار و حداکثر در سال 1386 به حدود 700 دلار و یا 70 هزار ین ژاپن کاهش یافته است.

شاخصه توقعات و الگوی مصرف

برای انباشت سرمایه بیش تر و سرمایه گذاری مناسب در توسعه اقتصادی باید سطح مصرف و انتظارات مردم در حد قابل قبولی باشد و اگر میزان مصرف افزایش یابد و پس انداز ملی و سرمایه گذاری کافی صورت نگیرد، اقتصاد با بحران روبه رو می شود. در سال های رژیم پهلوی حدود 60 درصد مردم زندگی روستایی داشتند و مصرف بسیار ناچیز بود و در شهرها نیز سطح مصرف و انتظارات و قدرت خرید پایین بود، اما در دوران جمهوری اسلامی با افزوده شدن بر جمعیت شهری و توسعه مناطق روستایی و بالا رفتن قدرت خرید، الگوی مصرف پیچیده شده و انتظارات نیز بالاتر رفته است که این خود بر انباشت سرمایه تاثیر منفی دارد.


بررسی تغییرات در ساختار فرهنگی


فرهنگ مکتوب

در عرصه فرهنگ مكتوب كه همان مطبوعات و كتاب است، با كارنامه سیاه و مبتذلی از رژیم پهلوی روبروییم.

در عرصه كتاب، رژیم پهلوی بر آن بود تا با سانسور شدید، اجازه تولید و نشر كتب اسلامی و علمی داده نشود و از این سو رمان‌ها و اشعار و تصاویر مبتذل را در سطح وسیع‌ نشر دهد تا ایرانی نتواند با بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی علیه استبداد و استعمار برخیزد.

فرهنگ الکترونیکی

رسانه‌های همگانی مانند رادیو و تلویزیون به عنوان یكی از ابزارهای قدرتمند انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی در هر جامعه – در دوره پهلوی در خدمت ابتذال و توهین به ارزشهای ملی و اسلامی ایرانیان بود.

وضعیت رادیو و به خصوص تلویزیون در دوره پهلوی از لحاظ پخش شوهای غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن و جز اینها به گونه‌ای بود كه بسیاری از خانواده‌ها از خرید تلویزیون پشیمان شده بودند و بسیاری نیز تا پیروزی انقلاب اسلامی تلویزیون را به منازل خود راه ندادند.

امروز در عصر جمهوری اسلامی با حدود 110 شبكه رادیویی و تلویزیونی استانی، ملی، منطقه‌ای و جهانی برنامه‌هایی را شاهدیم كه گویای فرهنگ ملی و اسلامی ماست. از این تعداد 35 شبكه رادیویی و شبكه‌های تلویزیونی العالم، سحر، الكوثر، پرس تی وی و جام جم برای مخاطبان در سراسر جهان برنامه پخش می‌كنند؛ حال آنكه در رژیم‌ پهلوی دو شبكه تلویزیونی در نهایت سطحی نگری و ابتذال قرار داشتند.

هــنــر

رسالت «هنر» به عنوان یك عامل فرهنگ ساز و انتقال دهنده پیام موجب ارتقا و اعتلای فرهنگ جامعه است، اما متأسفانه در رژیم پهلوی با برنامه ریزی و سیاست گذاری نادرست ، هنر در خدمت انحطاط اخلاقی جامعه بود.

در «هنر سینما» با تاثیر جذابیت بسیار، فیلم‌هایی تولید و پخش می‌شد كه گفتارها و صحنه‌های آن نهایت ابتذال و انحطاط اخلاقی را به نمایش می‌گذاشت. اما امروز در عصر جمهوری اسلامی با تحول مبنایی در صنعت سینما، تولید فیلم‌هایی با محتوا و تكنیك بالا را شاهدیم و در سطح جهان نیز به عنوان كشوری با سینمای معنوی و تكنیكی شناخته شده‌ایم، اگرچه رگه‌هایی از وابستگی به سینمای پیش از انقلاب در برخی فیلم‌ها مشهود است كه در بین حدود یكصد فیلم سینمایی تولیدی در سال، چندان در خور توجه نیست.

مدرسه و دانشگاه

در بین نهادهای فرهنگی، تربیتی و علمی هر جامعه دو نهاد «مدرسه» و «دانشگاه» از جایگاه و تأثیر خاصی برخوردارند. در عصر پهلوی در راستای «اسلام زدایی» و بی هویت كردن نسل جوان، این دو نهاد علمی و فرهنگی مركزی شدند برای ترویج ابتدال و انحطاط فرهنگی جوان ایرانی.

انقلاب اسلامی این جریان افراد و برنامه‌های فاسد را از نظام آموزشی و پرورشی كشورمان حذف كرد. نسل جوان دانش‌آموز با 36 هزار شهید در دفاع مقدس تأسیس انجمن‌های اسلامی بسیج دانش آموزی، كانون فرهنگی- ورزشی، علمی و جز اینها جملگی بیانگر ارتقای آموزش و پرورش در ایران اسلامی است.

362 مدال المپیادهای علمی جهان در این دوره در مقایسه با عصر پهلوی و عدم حضور حتی یك جوان دانش‌آموز در المپیادهای علمی دنیا، حكایتگر تربیت علمی و فرهنگی ایران امروز است.


بررسی تغییرات در ساختار منطقه و جهان


انقلاب اسلامی شروع عصر جدید در جهان

انقلاب اسلامی ایران در مسیر حركت و تحولات جوامع بشری نقطه عطف و سرآغاز «عصری جدید» بود و در سطح جهان و در ابعادی گوناگون پیام خود را طنین انداز ساخت. چنانچه مقام معظم رهبری در این باره میفرماید:

با انقلاب اسلامی در ایران و با تشكیل نظام اسلامی در این نقطه از عالم و با مبارزات طولانی كه ملت ما پشت سر رهبر عظیم الشأن برای حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد عصر جدیدی با خصوصیاتی متمایز با دوران قبل در عالم به وجود آمد و تأثیرات این عصر جدید روی ملتها و دولتهای ضعیف و نیز روی دولتمردان قوی و ابر قدرت محسوس است. حتی نقشه سیاسی دنیا عوض شده است. این عصر و این دوران جدید را باید «دوران امام خمینی» نامید.


انقلاب اسلامی احیای دین و معنویت در جهان

انسانی كه اسیر دو ایدئولوژی «لیبرالیسم غربی» و «سوسیالیسم شرقی» بود كه در «اومانیسم» و «مرگ خدا» ریشه داشت- در دهه های پایانی قرن بیستم با بحران هویتی روبرو شده بود تا آنجا كه قرن بیستم را قرن اضطراب و بیماریهای روحی نامیدند.

انقلاب اسلامی ایران آغازی بود بر پایان تمام ایدئولوژیهای مادی و دنیاگرایی كه با حذف معنویت و دین بشر را درسلطه خود قرار داده بودند. از همین رو این انقلاب سبب شد دین و معنویت در سطح جهان احیا شود. پروفسور محمد حسین هدی، اندیشمند مسلمان مقیم اتریش میگوید:

اگر بنا باشد تاریخی را برای احیای هویّت دینی (در جهان معاصر) در نظر بگیریم، آن تاریخ 1979 میلادی است؛ یعنی مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران كه خیزش عظیمی را برای تفكرات دینی در تمام ادیان به وجود آمده است و انقلاب اسلامی ایران موجب احیای تفكر دینی در جهان گشت.

تلویزیون بی بی سی در قسمت بیست و چهارم از مجموعه ای به نام «قرن مردم» در مورد نقش انقلاب اسلامی ایران در بازگشت جهان به مذهب میگوید:

آنچه در ایران در سال 1979 میلادی رخ داد، نه تنها برای ایرانیان، بلكه برای تمام ادیان جهان نقطه عطفی بود.


انقلاب اسلامی احیای اسلام ناب محمدی

حركت پرشكوه ملت مسلمان ایران در تحقق بزرگترین انقلاب قرون معاصر، معنویت را در بین كشورهای مسلمان و حتی غیر مسلمان احیا كرد و حیات دوباره ای به اسلام بخشید و آن را از تحریف ، بدعت و انحراف رهانید.

برای درك بهتر این كاركرد عظیم انقلاب اسلامی پرداختن به دیدگاهها و اعترافاتی چند ضروری مینماید:دكتر كلیم صدیقی، رهبر مسلمانان انگلیس میگوید:ما میتوانیم با صراحت چنین اظهار كنیم كه دوره زمانی میان حكومت حضرت علی (ع) و انقلاب اسلامی در واقع دوره گمراهی و انحراف اسلام بوده است كه اكنون با رهبری امام خمینی (ره) به اسلام واقعی رو آورده ایم.

همچنین انقلاب اسلامی ایران باعث ظهور مجدد و توسعه «شیعه» در جهان گردید. فرانسوا توال فرانسوی در این باره مینویسد:

انقلاب اسلامی ایران باعث ظهور مجدد شیعی گری گردید و امروز در صحنه روابط بین الملل شیعیان یك بازیگر اصلی میباشند كه قدرت آنان ریشه در اندیشه «مهدویت» آنان دارد.


انقلاب اسلامی بیداری اسلامی در منطقه

قرنهای متمادی كشورهای اسلامی مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار داشتند. اما پدیده انقلاب اسلامی ایران فصل نوین و الگویی بود كه با ایجاد امید و نشاط برای ملل اسلامی و جنبشهای مردمی مبارزه كننده با استعمارگران، صحنه تحولات منطقه را تغییر داد؛ آن گونه كه امروز در حال بازگشت به هویت و قدرت خود و مقابله جدی با غرب و استعمارگران اند و هر روز پیروزی جدیدی را می آفرینند.

كافی است تحولات سه دهه گذشته در كشورهایی مانند لبنان، فلسطین ، عراق، مصر، سوریه ، تونس عربستان صعودی، الجزایر، مراكش ، پاكستان ، كشمیر، آذربایجان، تركیه و آسیای مركزی را بررسی كنیم تا هم تغییرات مستقیم و غیر مستقیم انقلاب اسلامی را بر مردم، دولت، گروهها و جنبشهای اسلامی این كشورها دریابیم و هم «بیداری اسلامی» آنها را.

انقلاب اسلامی ایران آغازی بر بیداری اسلامی در سطح منطقه و حركت ملتها و گروههای اسلامی برای مقابله با صهیونیسم و استعمار بود و صحنه تحولات خاورمیانه را دگرگون ساخت.در این باره پیتر. ال. برگر، جامعه شناس معروف آمریكایی معتقد است:

خیزش اسلامی پهنه جغرافیایی وسیعی را در بر گرفته و كلیه كشورهای اسلامی از شمال آفریقا تا جنوب شرق آسیا را تحت تأثیر قرار میدهد و هر روز طرفداران بیشتری در مناطق مختلف پیدا میكند.

بنابراین در پی پیروزی انقلاب اسلامی، شكل گیری و رشد گروههای مبارز اسلامی شدت یافت و با تأسیس «جهاد اسلامی» و «حماس» در فلسطین و «حزب الله» در لبنان و آغاز انتفاضه ملت فلسطین، ناقوس افول و نابودی رژیم صهیونیستی به صدا درآمد.


انقلاب اسلامی شکست ابهت غرب و شرق

امپریالیسم جهانی كه با بهره گیری از نفوذ سیاسی، سلطه اقتصادی، قدرت نظامی و رسانه های قدرتمند، دولتها و ملتهای بسیاری را در سیطره خود قرار داده بود با لگدكوب كردن هویتشان حتی به آنها اجازه نمیداد برای رهایی شان بیندیشند. با انقلاب اسلامی ایران و شعار «نه شرقی ، نه غربی» شكوه و قدرت پوشالی آنان شكسته شد و ملتها و دولتها دریافتند كه میتوان برای رهایی از استعمارگران كوشید و سرانجامی نیكو یافت. جیمی كارتر، رئیس جمهور وقت آمریكا در جلسه شورای امنیت ملی آمریكا میگوید:آبرو و حیثیت ملی ما به خاطر انقلاب اسلامی به خطر افتاده است.

رادیو نروژ میگوید:
آیت الله امام خمینی رهبر و شخصیتی بود كه طی ده سال بارها آمریكا را تحقیر كرد و آبروی آن كشور را برد. آیت الله امام خمینی نشان داد محرومین میتوانند در قبال ابرقدرتها پایداری كنند.


شاوئل بخاش (همسر هاله اسفندیاری از مأمورین مخملی ناتوی فرهنگی) نویسنده یهودی و استاد تاریخ دانشگاه جرج مارسون درباره انقلاب اسلامی ایران چنین مینویسد:انقلاب ایران نشان داد كه اسلام توانایی آن را دارد كه میلیونها نفر را تجهیز و حكومت مطلق های را سرنگون نماید؛ آمریكا را تحقیر كند و از مرزهای ملی دفاع نماید؛ جنگ خارجی با عراق را ادامه دهد و دست به كار تحقق حكومت اسلامی شود.

مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلیس معتقد است:
ما غربیها در دهه 1980 از وسایل نظامی و ابزار جنگی شوروی و اقمارش واهمه نداریم؛ زیرا اگر بلوك شرق و اعضای پیمان ورشو مجهز به سلاح های نظامی بوده و به ادوات مخرب ویرانگر مسلح هستند، ما نیز به سلاح های مدرن و پیشرفته مسلح و مجهزیم، لیكن از حضور فرهنگ اسلامی انقلاب اسلامی میترسیم.

پایگاه مذهبی حضرت مهدی (عج)
کد مطلب: 19757