اقتصاد قرآنی؛ آری؟ یا نه؟
اقتصاد نوشت
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۴
Share/Save/Bookmark
 
اقتصاد قرآنی؛ آری؟ یا نه؟
وبگاه "پایگاه قرآنی عترت" نوشت:

اگر نگاهی گذرا بر مراودات مالی و تعاملات اقتصادی مان در زندگی روزمره بیاندازیم،متوجه میشویم که حد اقل چند قانون از قوانین و احکام اسلام در آن رعایت نمیشود.احکام و قوانینی که اگر در راه بدست آوردن و یا تهیه ی مال به آنها عمل نگردد،سبب تباهی مال و حرام شدن آن میگردد.مالی که اگر به زندگی و پولهای ما اضافه شود-به گفته ی اسلام-برکت از آن سلب شده و ثمرات آن را از بین میبرد.پس اگر این چنین باشد،آیا زندگی ما بر پایه ی حرام بنا گردد و بر روی حرام بگردد و از آن مال حرام،فرزندانی تربیت شوند،انتظار خوب بودن و اسلامی بودن از آن فرزندان انتظاری درست است؟ قطعا نیست.پس ما باید در روابط اقتصادی هم نهایت دقت را داشته باشیم.رابطه ی اقتصادی مهمی که امروزه در بین مردم بالا گرفته و به علت نیاز مردم،تقاضا برای دریافت آن بالاست،وام یا تسهیلات بانکی است.مبالغی که گرچه به مدت کوتاه گره از کار نیازمندان می گشاید و از گرفتاری نجاتشان میدهد ولی از سوی دیگر آنها را از چاله درآورده و درون چاه میاندازد.چاهی که رهایی از آن به سختی ممکن است.به مدت طولانی بیرون آمدن از زیر دین بانکها،برای نیازمندان به وام،به سختی ممکن است.و این سختی ناشی از سودهای مشخص در اول و همچنین دیرکرد های ظالمانه است که مبلغ را آلوده به حرام میکند و برکت از آن شسته و سبب تباهی و بدبختی انسان میشود.مبالغ دریافتی از قبیل سود و دیرکرد که از جانب بانکها و موسسات،ریافت میگردد بنا به فرمایش های مراجع عظام تقلید،ربای آشکار است و دریافت و دادن آن هم حرام است.پس تا وقتی که این سیستم آلوده،در نظام بانکداری ما نهفته است،نظام بانکداری ما،اسلامی نیست و کمک به آن و بزرگتر کردن این غول ضد اسلام،گناه است.در زیر به آیاتی در مورد ربا اشاره خواهم کرد و تکه ای از گفته های مراجع را به صورت عکس تقدیمتان خواهم نمود.



سوره روم آیه 39 (( وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا في‏ أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُريدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُون‏ )) و آنچه می دهید از ربا تا اینکه بیفزاید در مالهای مردم ، بدانید که زیاد نمیشود آن مال نزد خدا و برکت در آن مال نیابد و آنچه میدهید از زکات که میخواهید ثواب خدا و رضای او را آنگروه زیاد کننده اند مال خود را.

سوره بقره آیه 275 (( الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ )) آن کسانی که در دنیا ربا خورند بر نمی خیزند در آخرت مگر مثل برخاستن آن کسی که مصروع و بی عقل کرده است او را شیطان به تماس گرفتن با او این حالت برای این است که گفتند رباخواران : بیع مثل رباست و هر دو سوداگری و داد و ستد است ! و حال آنکه نیست چنین بلکه خدا بیع را حلال کرده و ربا را حرام نموده پس به هرکه برسد پند پروردگارش و باز ایستد از این کار از برای او خواهد بود آنچه گذشته است از ربا خواری او پیش از نهی از ربا و نازل شدن این آیه و آمدن حکم حرمت آن و کار او با خداست که به رحمت خود گذشته را ببخشد و هرکه تجاوز کند و بعد از شنیدن نهی خدا از ربا باز مرتکب ربا شود پس آنها یاران آتشند که در آن همیشه خواهند بود.

سوره بقره آیه 276 ((( يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ )) نقصان پذیرد به امر خدا مالی که در او رباست و زیاد کند مالی را که در او دادن صدقات است و خدا دوست ندارد هر کیفر پیشه گنهکار را.

سوره بقره آیه 278 (( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ )) ای کسانی ایمان آورده اید بترسید از خدا و بگذرید از آنچه باقی مانده است از طلبتان که بابت ربا است اگر شما مومن هستید.

سوره بقره آیه 279 (( فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ )) پس اگر نمی کنید این کار را و دست از ربا نمی کشید اعلام کنید به جنگ با خدا و رسولخدا و اگر توبه کنید از ربا پس از برای شماست مایه و اصل اموال شما نه سود آن که ربا است ، ظلم نکنید و مظلوم هم نشوید.

سوره آل عمران آیه 130 (( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ )) ای مومنان ! ربا را چندین و چند برابر ( مگیرید و ) مخورید ، و از خدا بترسید ، تا مگر به رستگاری دست یابید.



آیت الله سبحانی و جریمه دیرکرد



آیت الله سبحانی:در اسلام اقتصاد وجود دارد، اما علم‌الاقتصاد نیست؛ تذکرات بنده نیز در حدود اقتصاد اسلامی می‌باشد. افرادی هستند اقساط را داده‌اند اما مشکل دیرکرد دارند.عارضی بین قوه مجریه و فقه و فتوا وجود دارد و ما دائما در پاسخ به استفتائات می‌گوییم، اخذ جریمه دیرکرد حرام است و مسئولان نظام بانکی فکری کنند تا این نوع مشکلات کم شود. کاری کنید تجارت دست مردم باشد و بانک‌ها تجارت نکنند.امروز بانک‌ها تجارت را از دست مردم گرفته‌اند در حالی که کار باید دست مردم باشد و بانک‌ها از راه‌های دیگر فعالیت کنند.

آیت الله نوری همدانی و انتقاد از بانکداری



آیت الله العظمی نوری همدانی:ربا بسیار خطرناک است و در قرآن کریم اشد حرام عنوان شده و پلیدترین کسب‌ها می‌باشد زیرا رباخوار روز به روز ثروتمندتر و ربادهنده روز به روز پریشان تر و فقیرتر می شود.در قرآن کریم آمده است که تحت سلطه سلطه گران بودن و ربا دو گناه بسیار بزرگ و اشد حرام است که باید از آن دوری کرد.گرفتن دیرکرد حرام است.



آیت الله وحید خراسانی و انتقاد از وام



حضرت آیت الله وحید خراسانی:وام گرفتن از بانكهاي اسلامي و وام دادن به آنها كه در آن شرط سود و فايده باشد ،ربا و حرام است ،ولي ميتوان به راههايي از ابتلا به ربا پرهيز كرد ،مانند اينكه وام گيرنده ،كالايي را از بانك يا وكيل او به نسبت معيني مثلا ده يا بيست در صد ،گران تر از قيمت بازار بخرد ،وشرط كند كه بانك مبلغ مورد تقاضاي او را تا مدت معيني به او قرض دهد ،ويا اينكه كالايي را به بانك يا وكيل او به كمتر از قيمت بازار به نسبت معيني بفروشد و شرط كند كه بانك مبلغ مورد تقاضاي او را تا مدت معيني قرض دهد.



آیت الله جوادی آملی و انتقاد از بانکداری



حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:متاسفانه بانک‌ها گرفتار ربا هستند و مضاربه در کار نبوده و همه به دنبال این هستند که سود علی‌الحساب بگیرند.نباید چنین وضعیتی در بانک‌ها حاکم باشد.بانک برای ربا نیست بلکه برای محافظت از سرمایه است و خداوند گفته است که بساط ربوی را بر هم می‌زند.هیزم جهنم از عوامل اختلاس 3 هزار میلیاردی تامین می‌شود و اینها خاکستر نمی‌شود و همواره می‌سوزد.



آیت الله مکارم شیرازی و انتقاد از بانکداری



حضرت آیت الله مکارم شیرازی:بانک‌ها عقود شرعیه را رعایت نمی‌کنند و بانکداری ما در حال تبدیل به بانکداری اسلامی توأم با ربا است؛‌ در عقود اسلامی باید به همان عقد عمل شود و برای غیر آن نمی‌توان عمل کرد.در بانکداری اسلامی بانک باید سرمایه را به تولید ببرد و اگر سهمی می‌دهد از درآمد آن تولید باشد.انک‌ها باید جلوی ازدیاد شعبه‌ها را بگیرند چون مردم تصور می‌کنند که بانک‌ها درآمد فراوانی دارند که این همه شعبه دارند.بانک‌ها باید سود در سایه خدمت ارائه دهند نه منهای خدمت به مردم.بانک‌ها بیش از همه چیز سودخود را می‌بینند.
کد مطلب: 17949